“Ik wil juist het mooie van social media aantonen”
Wat hebben Arjen Lubach, KLM, Geert Wilders, Heineken, Yolanthe Sneijder-Cabau en Coolblue met elkaar gemeen? Dit zijn allemaal prijswinnaars van The Best Social Awards. De Oscars op het gebied van social media worden dit jaar voor de vijfde maal uitgereikt. De awards worden in juni uitgereikt en vanaf deze week kunnen kanshebbers worden aangemeld. Metro sprak met Diederik Broekhuizen, de oprichter en hoofdredacteur van The Best Social Media; voorheen De Beste Social Media.
Wie, wat, waarom?
De meeste mensen kennen The Best Social Media van – hoe kan het ook anders – social media. De artikelen over bizarre, ontroerende, opmerkelijke en authentieke updates worden massaal gelezen, maar het geesteskind van de 35-jarige Broekhuizen doet meer dan alleen Twitterberichten verzamelen over huishoudelijke perikelen of de Rijdende Rechter. Het populaire weblog begon als een hobbyproject naast zijn reclamebureau The Social Studio. „Het viel me op dat er steeds meer aan social media gedaan werd, maar dat er eigenlijk nauwelijks over werd geschreven. Hier is The Best Social Media voor in het leven geroepen.” Naast de welbekende inhakers en compilaties hebben zij ook een podcast en beheren zij het vacatureplatform The Best Social Jobs. En alsof dat nog niet genoeg is, bestaat de site ook in een Duitse en Engelse variant.
Waarom zou je een awardshow in het leven roepen? „Soms lijkt het wel alsof social media alleen maar negativiteit voortbrengt. Zaken als fake news, bedreigingen of lastercampagnes. Social media zijn echter meer dan alleen een ‘open riool’, er komen juist ook hele mooie dingen uit. Een hele nieuwe generatie celebrities is ermee beroemd geworden en het is heus niet dat we ons alleen maar van onze slechtste kant laten zien online. Afgelopen december had je bijvoorbeeld de hashtag Stormpoolen toen mensen, zonder er iets voor terug te willen, met de auto gestrande treinreizigers tijdens het weeralarm een lift aanboden. Social media hebben ongelofelijk veel mogelijkheden. Sommige daarvan maken de maatschappij echt een fijnere plek. En ik wil met deze awards dit soort positiviteit een plaats geven”, aldus Broekhuizen.
Iedereen kan winnen!
De awards zetten zowel bedrijven als personen in het zonnetje. Tot de prijswinnaars kunnen individuele persoonlijke Snapchatters en grote multinationals behoren. De prijsuitreiking is in twee hoofdonderdelen verdeeld; business (bedrijven) en audience (de individuele gebruikers). De awardshows vinden een dag na elkaar plaats. Op 6 juni wordt bekendgemaakt welke bedrijven er in de prijzen zijn gevallen en op 7 juni zijn de individuele makers en BN’ers aan de beurt. Er is een grote variatie aan categorieën en de editie voor 2018 zal enkele nieuwe prijzen bevatten. Eentje hiervan is de prijs voor ‘het beste dier’, „Dieren zijn niet weg te denken op alle socialmedia-kanalen en dus is het niet gek dat hier ook een prijs mee gewonnen kan worden. We hopen natuurlijk dat de beestjes tijdens de prijsuitreiking de award zelf in ontvangst komen nemen”, aldus Broekhuizen.
Ook nieuw in 2018 zijn de prijzen voor beste bericht van de politie, de beste sporter en de beste ‘Muser‘. „Music.ly is bezig aan een grote opmars, veel mensen ouder dan 20 hebben er nog nooit van gehoord maar onder tieners is dit medium echt booming. Er bestaan Musers met miljoenen volgers, ook in Nederland.” Wat verder nieuw is aan de awards van 2018 is dat er vanaf dit jaar een onderscheid zal worden gemaakt in de prijzen die te winnen zijn voor YouTubers. „We hebben ervoor gekozen om YouTube-formats en YouTube-personen nu los van elkaar een award te geven, dit neemt verwarring weg. Je kan nu dus bijvoorbeeld stemmen op #BOOS als YouTube-format en Tim Hofman als YouTuber”, weet Broekhuizen.
De ‘beste’ social media
Hoe jij als individuele YouTuber, twitteraar of Snapchat-gebruiker kans maakt op zo’n felbegeerde award? Daar heeft Broekhuizen – natuurlijk – wel een aantal tips voor. „Wij letten op een aantal dingen, een paar hele belangrijke hiervan zijn impact, creativiteit en relevantie. De tijd dat je niet het achterste van je tong liet zien op social media ligt een beetje achter ons, we zijn steeds meer geneigd om authenticiteit te waarderen. Social media is voor authentieke gebruikers met een origineel verhaal een perfect instrument om de wereld op een laagdrempelige wijze kennis te laten maken met wie hij of zij is. Bij televisieproducties worden de scherpe kantjes van bepaalde personen er vaak vanaf gehaald door commerciële belangen en producenten. Op Snapchat, YouTube en Instagram heb je die restricties niet, hierdoor floreren markante persoonlijkheden!”
Het mooie aan social media is dat je geen blad voor je mond hoeft te nemen en toch een gigantisch groot publiek kan bereiken. Hierbij is het belangrijk dat je laat zien wie je bent en meer doet dan bijvoorbeeld alleen maar selfies plaatsen. Het is natuurlijk erg verleidelijk om in de ‘like-cultuur‘ van tegenwoordig alleen maar selfies te plaatsen, maar mensen zijn oprecht geïnteresseerd in de persoon achter die selfie. Vraag jezelf af: ‘wat maakt mij meer dan die selfie?’.
Verder zijn er natuurlijk wat basiscompartimenten die nagenoeg alle ‘beste socialmedia-updates’, afbeeldingen, inhakers en filmpjes met elkaar gemeen hebben. „De content is altijd verzorgd en er zit een bepaalde gedachte achter. Daarnaast is er – zeker bij videoproducties – moeite in gestopt. Dit zie je terug in verzorgd taal- en beeldgebruik en creatief toepassen van de mogelijkheden van het specifieke medium. Wat mij opvalt is dat veel gebruikers hier steeds behendiger in worden. Tot slot is het natuurlijk van belang dat de prijswinnende gebruikers opvallen; vaak draagt een beetje humor hier ook aan bij.
Zin in partij tegen @jackpot180 !Hopelijk straks weer even trefzeker net als de slimme HR-Radiatorfolie van TONZON. https://t.co/vcBoZrC0qM pic.twitter.com/T3wP0Gcl3P
— Raymond van Barneveld (@Raybar180) December 28, 2016
De ‘slechtste’ social media
Naast prijzen voor de besten van hun soort, reikt The Best Social Media ook awards uit in wat discutabelere disciplines. „Het allerbeste voorbeeld hiervan is de ‘Beste fail’. Weet je nog toen Trijntje Oosterhuis in 2013 zei dat ze voor elke like een euro zou doneren aan de slachtoffers van de aardbeving in de Fillipijnen? Oosterhuis had de kracht van social media ernstig overschat en kwam uit op meer dan 250.000 likes, uiteindelijk heeft ze wel een gul bedrag gedoneerd maar geen 250.000 euro. Én ze kreeg er natuurlijk de award voor Beste fail voor!"
Bedrijven en individuele gebruikers hebben het druk, ook terwijl ze bezig zijn met social media. Door deze haast ontstaan vaak slordigheden en dit soort slordigheden kunnen viral gaan en uitmonden in een heuse rel. „Wanneer je social media gebruikt, moet je het serieus nemen en niet halfbakken. Lees altijd je berichtje even na voor je hem online zet. Oh en té geforceerde inhakers werken eerder averechts dan als goede promotie”, schetst Broekhuizen. „Veel ondernemers gaan te snel met trends mee en maken opmerkelijke keuzes. Dit zie je soms terug in een compleet verkeerde toon of het geforceerd hipper te willen zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Het is voor een begrafenisverzekeraar bijvoorbeeld een stuk lastiger om een luchtige inhaker te verzinnen dan voor een grote webwinkel als Coolblue.”
De toekomst
Staat ons als individuele gebruiker van social media nog grote verrassingen te wachten in 2018? Broekhuizen is van mening dat de kwaliteit van berichten steeds belangrijker zal worden, zeker op Facebook. „Het algoritme, het systeem achter je Facebookwall die beslist of bepaalde updates vaker worden vertoond, wordt steeds strenger. Hierbij wordt luie content met platte tekst steeds meer naar de achtergrond verdreven. Ook lelijke visuele uitingen en luie clickbait zal zichtbaar zijn in je tijdlijn.” Op de vraag of Facebook dood is, reageert de 35-jarige Amsterdammer ontkennend. „Facebook is gigantisch. Hoewel het gebruik onder jongeren al jaren daalt is, en blijft, het een gigantisch instituut. Het is nog steeds het meest gebruikte sociale medium van Nederland en dit zal voorlopig ook niet veranderen.”
Een andere opmerkelijke trend is dat het gebruik van Twitter weer in de lift zit en het bedrijf winst maakt. Dit na jarenlang dalend gebruik en verlies. „Eigenlijk hebben alle grote spelers op dit moment hun rol bevestigd en dit zal in 2018 waarschijnlijk ook niet veranderen. Twitter, Instagram, Snapchat, Facebook, YouTube en LinkedIn hebben allemaal hun niche-positie. Het zijn niet echt concurrenten van elkaar, maar ze hebben elk hun eigen kracht. In Nederland is Music.ly sinds afgelopen jaar onder een zeer jonge doelgroep aan een grote opmars bezig. Deze opmars zal ook in 2018 doorgaan is mijn voorspelling.” Nieuwe spelers moeten van extreem goede huize komen om hun positie tussen de gesettelde sociale media te verkrijgen en behouden. „Het is voor nieuwe partijen heel moeilijk om voet aan de grond te krijgen. Wanneer tech giganten als Apple of Netflix het écht willen, en er erg veel geld voor over hebben, dan zou het ze kunnen lukken. Volledig nieuwe projecten met weinig kapitaal en weinig gebruikers zoals Vero, hebben niet heel veel kans”, aldus Broekhuizen.
Nomineren
Van 7 tot en met 30 maart kan iedereen kandidaten aandragen voor The Best Social Awards via de speciale website. De vakjury maakt vervolgens een shortlist en maakt op 1 mei de nominaties bekend. Hierna kan het publiek gaan stemmen op zijn favoriete inzendingen. Op 6 en 7 juni worden in Amsterdam de prijswinnaars bekend gemaakt tijdens de award-ceremonie in Amsterdam. Het hele gebeuren is natuurlijk live te volgen via een livestream.