Een verbod op reclame doorspoelen, goed idee?
Een programma opnemen en later terugkijken. Handig, want dat kan kun je het reclameblok lekker doorspoelen. Maar daar moet een einde aan komen, vindt men in België.
De Belgische minister van Media Sven Gatz wil het doorspoelen van reclame verbieden, schrijft Het Laatste Nieuws. Volgens de Vlaamse krant wordt in België ruim een kwart van het televisiekijken uitgesteld. Omroepen missen daardoor reclame-inkomsten.
Vorige maand schreef het AD al zich „mateloos te ergeren aan die eeuwigdurende reclameblokken”. Kijkers zouden zich met name bij talentenjacht The Voice of Holland irriteren aan de commerciële onderbrekingen. Simpel op te lossen, zo stelde de krant: pauzeer gewoon bij aanvang van het programma en spoel de reclameblokken door.
Product placement
Toch ben je ook in dat geval niet helemaal gewapend tegen reclame. Veel programma’s gebruiken namelijk product placement. Denk bijvoorbeeld aan de personages van Goede Tijden, Slechte Tijden, die hun eten opvallend vaak bij Thuisbezorgd.nl bestellen of filmkarakters die vrijwel standaard op een laptop van Apple werken.
Wellicht dat dit in de toekomst nog vaker gebeurt, als mensen hun reclames blijven doorspoelen. In Nederland is nog geen sprake van een verbod hierop. Hoe de Belgische minister het doorspoelen van reclames precies wil gaan verbieden, is niet duidelijk.