Barbie pleit voor meer positieve rolmodellen
In samenwerking met Mattel
Barbie gaat veertien nieuwe ‘sheroes’ introduceren. Het bedrijf wil naar aanleiding van internationale vrouwendag op donderdag het belang van positieve vrouwelijke rolmodellen benadrukken en meiden laten zien dat je ook als vrouw alles kunt worden.
De nieuwe sheroes zijn allen gebaseerd op een bekendheid. Zo is er een Barbie gemaakt die gebaseerd is op de Italiaanse voetbalspeelster Sara Gama, snowboardsensatie Chloe Kim en de wereldberoemde chef-kok Hélène Darroze.
Stereotypes
Janneke Niessen, ondernemer en mede-oprichtster van Inspiring Fifty, vertelt over het belang van de nieuwe Barbiepoppen: „Als je ziet dat het kan, geloof je dat het kan. Stereotypes worden al gevormd wanneer kinderen tussen de 5 en 7 zijn. Speelgoed speelt dus een belangrijke rol om kinderen te laten zien dat ze alles kunnen worden: van astronaut tot ondernemer en van data scientist tot modeontwerper.”
Mattel besloot de poppen te maken naar aanleiding van een wereldwijd onderzoek onder achtduizend moeders. Daaruit kwam onder meer naar voren dat 86 procent van hen zich zorgen maakt over de rolmodellen waar hun dochters mee te maken krijgen. Verder blijkt dat bijna 80 procent van de meisjes een rolmodel heeft. Voor veel van deze meisjes helpt zo’n rolmodel om zich voor te stellen wat ze allemaal kunnen bereiken.
Met de hashtag #MoreRoleModels wordt gepleit voor meer positieve vrouwelijke rolmodellen. Barbie roept vrouwen op om met deze hashtag op social media te delen wie hun rolmodel is.