We gaan met miljoenen langs de McDonald’s
De burgers, colaatjes en menu’s van de gigant met de gele letter doen het goed. Nadat het bedrijf woensdag bekendmaakte duizend nieuwe restaurants te gaan openen, werd donderdag duidelijk dat McDonald’s in Nederland het afgelopen jaar een recordomzet haalde van 811 miljoen euro.
Afgezien van het feit dat je van dat bedrag meer euroknallers kunt halen dan je lief is, gaat het om een stijging van 11 procent, aldus McDonald’s-topman Manu Steijaerts. De 245 restaurants konden in 2017 rekenen op acht miljoen snackliefhebbers meer dan het jaar ervoor.
Veel vernieuwingen
Volgens Steijaerts hebben vernieuwingen binnen de keten ervoor gezorgd dat het bedrijf er meer klanten bijkreeg. Ook heeft McDonald’s de prijzen verhoogd en kiezen we vaker voor duurdere producten. ‘Klanten die eerst kozen voor een Big Mac gaan nu vaker voor een Maestro Burger.’ Herkenbaar?
Drie jaar geleden bleef de fastfoodketen uit Amerika nog achter bij concurrenten, waarna het snackroer werd omgegooid en meer werd geluisterd naar de klanten. Uit de plannen ontstonden nieuwe burgers (waaronder de oer-Hollandse Old Dutch). Verder wordt er gewerkt aan ‘pittigere producten’, een snack met guacamole (olé) en voor de vegans onder ons komt er een veganistische burger.
High tea
Wie niet kan wachten op ontbijtjes die je de hele dag kunt bestellen, zoals in Amerika, moeten we teleurstellen: dat gaat er in Nederland hoogstwaarschijnlijk niet komen. Wel wil het bedrijf meer bezorgdiensten, McCafé’s, tafelbedieningen en misschien zelfs high tea’s invoeren. Laatstgenoemde is een pilot van de Mac in Hoorn, en daar worden nog proefpersonen voor gezocht…