Risico’s door tekort militaire luchtverkeersleiders
Het personeelstekort bij de luchtverkeersleiding van de Koninklijke Luchtmacht is zo groot dat wettelijke taken niet meer altijd kunnen worden uitgevoerd. Dit meldt de NOS.
Problematische situaties
Deze informatie zouden ze verkregen hebben van verschillende militaire luchtverkeersleiders en bekeken documenten. Onveilige situaties zijn nog niet voorgevallen, maar er worden wel risico’s genomen. Zo is in december en januari het luchtruim vijf keer ’s nachts gesloten omdat er niemand voor de nachtdienst beschikbaar was. Dit had impact op de traumahelikopters: die konden niet opstijgen. Daarnaast kunnen F-16’s de laatste maanden overdag alleen nog maar op maandag en vrijdag oefenen, omdat er geen verkeersleider is om de hogere gebieden in het luchtruim te overzien. En er zijn meer voorbeelden: zo is er de afgelopen twee maanden op tientallen dagen langdurig geen vluchtinformatie verschaft aan de kleine luchtvaart, waardoor zij niet op de hoogte waren van weeromstandigheden en ander verkeer in het luchtruim.
Overwerken
Commandant kolonel Dick van Ingen erkent tegenover de NOS de problemen, maar wijdt dat aan het streven naar optimale veiligheid: "Het credo van de luchtverkeersleiding is ‘veilig, vlot en ordelijk’. Veiligheid staat altijd voorop en om die te waarborgen moeten wij inderdaad af en toe beperkingen opleggen aan de dienstverlening." De vijf militaire luchtverkeersleiders die de NOS gesproken heeft, zeggen dat er wel risico’s genomen worden. Een luchtverkeersleider vertelt dat hij tot voor kort op zaterdagnacht elf uur achter elkaar moest werken. Dan moeten ze na tien uur werken luchthaven Eindhoven openen en de eerste Ryanair- en Transavia-vliegtuigen die willen opstijgen begeleiden.
Oorzaken
Het tekort aan personeel lijkt vooral te komen door de Defensieleiding: de instroom is te klein en de uitstroom te groot. Defensie heeft volgens hen de afgelopen jaren te weinig mensen opgeleid, wat Van Ingen bevestigt. Maar ook de uitstroom is groot, zeggen de bronnen van de NOS. Een belangrijke oorzaak lijkt te liggen in het enorme salarisverschil tussen Defensiepersoneel en collega’s bij commerciële luchtverkeersorganisaties zoals de Luchtverkeersleiding Nederland. Hierdoor vertrekken regelmatig militaire luchtverkeersleiders om ergens anders soms wel het dubbele te verdienen.
Niet solliciteren en veel invallen
De personeelstekorten hebben ook vervelende bijeffecten voor de verkeersleiders: collega’s moeten vaak voor elkaar invallen en moeten er altijd rekening mee houden dat ze opgeroepen worden om te kunnen werken als iemand ziek wordt. Een ander effect van het tekort is dat ze niet mogen solliciteren binnen Defensie, zeggen ze tegen de NOS. Hoewel het normaal is om binnen Defensie van functie te veranderen en carrière te maken, moeten zij blijven waar ze zitten omdat ze onmisbaar zijn.