Rechtbankcrash over de zelfrijdende auto
Vijf vragen en antwoorden over de rechtszaak (maandag 5 februari) tussen Google en Uber die bepalend is voor de toekomst van de zelfrijdende auto. Google klaagt Uber aan wegens gestolen technologie.
Wat is er precies aan de hand?
Google-project Waymo is in 2009 gestart met het ontwikkelen van zelfrijdende auto’s. Tot nu toe heeft Waymo 1 miljard dollar besteed aan de onderzoeken voor deze auto. Uber begon pas in 2015 met het ontwikkelen van een eigen zelfrijdende auto, maar wordt nu voor de rechter gesleept door Waymo. Uber wordt ervan beschuldigd op de hoogte te zijn geweest dat een oud-medewerker van Waymo 14.000 documenten met informatie over de zelfrijdende auto heeft gestolen.
Derde speler
Tussen wie speelt het?
In de eerste instantie speelt dit legale Tech-gevecht zich dus af tussen Waymo (een project van Google) en Uber (bekend van de mobiele App waarmee je vrijwel overal een taxi kan fixen). Maar er is nog een derde speler in het veld; Otto. Dit bedrijf zou de oud-medewerker van Waymo kort na zijn ontslag hebben opgericht en snel hierna werd dit weer overgenomen door Uber. Dat vond Waymo wel heel toevallig. De oud-medewerker zou met de kennis van de documenten Uber geholpen hebben met het verder ontwikkelen van de zelfrijdende auto. Daarnaast zou Uber gebruik hebben gemaakt van hacken, omkoping en neppe taxichauffeurs om op die manier informatie los te peuteren over rivalen.
Om wat voor documenten gaat het?
De duizenden documenten zouden vooral gaan over LiDAR, afkorting voor Light, Detection and Ranging. Dit kan je vergelijken met de ogen voor de zelfrijdende auto. Het is een technologie die door middel van laserpulsen de afstand tot een object of oppervlak bepaalt. Via deze ‘ogen’ kan de auto zelfstandige keuzes maken en zijn daarom essentieel voor een zelfrijdende auto.
Nederland goed voorbereid
Wat is een zelfrijdende auto precies?
Een zelfrijdende auto heeft geen chauffeur meer nodig en wordt daarom ook wel een autonome auto genoemd. Als Uber niet berecht wordt dan zou de taxidienst de chauffeurs door middel van de zelfrijdende auto dus kunnen vervangen. Dit zou enorm veel kosten schelen en kan het waar je ook bent een rit garanderen. Daarnaast is er een grote kans dat de eerste zelfrijdende auto’s al snel naar Nederland zouden komen. Nederland is namelijk goed voorbereid op de komst van zelfrijdende auto’s.
Wat betekent dit voor de toekomst van de zelfrijdende auto?
Al in november 2017 zou de rechtszaak plaatsvinden, maar door een geheime brief waarin Uber verder beschuldigd werd van meerdere misdrijven is dit uitgesteld naar 5 februari. Waymo eist een miljard dollar en excuses van Uber. De rechtszaak gaat een grote invloed hebben op de toekomst van de zelfrijdende auto. Als Waymo de rechtszaak wint, kan het nog wel even duren voordat je na het uitgaan opgehaald wordt door een taxi zonder chauffeur. De kans dat je nog even rustig kan ontbijten in je eigen zelfrijdende Chrysler wordt dan echter groter.