Minder treinuitval dankzij de ‘breukvoorspeller’
„Wegens een stroomstoring…” Als je als treinreiziger deze zin door het station hoort galmen, weet je hoe laat het is. Dan kun je er gif op innemen dat er de komende uren minder of geen treinen rijden. Spoorbeheerder ProRail en aannemer VolkerRail werken aan een oplossing voor dit probleem.
Dankzij een nieuwe echotechniek hopen de twee partijen tijdig slechte kabeldelen en -verbindingen op te kunnen sporen. Op die manier kan stroomuitval worden voorkomen en kunnen de treinen gewoon blijven rijden.
Stroom
Het gaat bij ProRail om ondergrondse hoogspanningskabels met een lengte van ongeveer 600 kilometer. Deze kabels zorgen ervoor dat treinen via de bovenleiding continue stroom krijgen om te rijden. Is zo’n kabel beschadigd door bijvoorbeeld graafwerkzaamheden, dan kan dat hinder voor het treinverkeer met zich meebrengen.
Schade aan hoogspanningskabels leidt niet altijd tot uitval van treinen. ProRail en Inspectation (onderdeel van VolkerRail) werken in Zuid-Holland samen aan een methode om kabels snel en efficiënt te kunnen ‘doormeten’, zodat ze tijdig schade kunnen opsporen die treinverstoringen kunnen veroorzaken. Met de ‘breukenvoorspeller’ verwacht ProRail vervelende treinverstoringen te voorkomen.