Johnny de Mol: ‘Mensen helpen is rock-‘n’-roll’
Johnny de Mol (39) zat gisteravond in het Amsterdamse Westerpark achter de jurytafel van de Nederlandse finale van Chivas Venture, een internationale competitie voor sociaal ondernemers in het leven geroepen door whiskymerk Chivas Regal. Niet voor niets: De Mol maakt niet alleen sociaal betrokken televisie, als een van de oprichters van stichting Movement on the Ground probeert hij ook ondernemen en een steentje bijdragen aan een betere wereld te combineren.
RTL bellen
Het zaadje voor het sociaal ondernemerschap van De Mol werd geplant toen hij de even beroemde als aangrijpende foto van het aangespoelde jongetje op een Grieks strand zag. „Ik stond toen op het punt om activist te worden, want hoe kan het nou dat op drie uur vliegen duizenden vrouwen en kinderen totaal ontredderd op bootjes aankomen terwijl slechts een handjevol vrijwilligers klaarstaat om te helpen? Ik wilde bij wijze van spreken naar RTL bellen om te zeggen dat ze mijn contract ergens konden stoppen waar de zon niet schijnt. Dat heb ik natuurlijk niet gedaan. Wat ik wel heb gedaan, is samen met een paar vrienden naar Lesbos gaan om vluchtelingen uit de bootjes te halen. Je kan ook gaan inzamelen, maar wij dachten: we gaan erheen.”
Droge kleren
Op Lesbos deelden De Mol en zijn vrienden ook droge kleren uit en pimpten ze een doorgangskamp, inmiddels zijn ze bezig met het creëren van ‘het kamp van de toekomst’. „Met energie via zonnepanelen, werkgelegenheid voor de lokale bevolking en activiteiten voor de vluchtelingen. Dat is nodig, want het aantal vluchtelingen gaat de komende jaren alleen maar toenemen, is het niet vanwege oorlog dan door klimaat, watertekort of overbevolking. Als je als vluchteling niks kan en niks mag gaat op de verkeerde manier borrelen.”
Stoom afblazen
Gisteravond tijdens de finale van Chivas Venture vertelde De Mol zijn verhaal ten overstaan van finalisten, collega-juryleden en publiek. „Ik wilde hier graag bij zijn”, vertelt hij. „Al jaren ben ik een fervent Chivas–drinker maar wat ik tot voor kort niet wist, is dat James en John Chivas, de twee broers die het whiskymerk zijn begonnen, sociaal zeer bewogen waren en hun succes deelden door te investeren in hun lokale gemeenschap. Chivas is daar vier jaar geleden opnieuw mee begonnen en dat juich ik toe. Iets bijdragen aan een betere wereld heeft een hoog geitenwollensokkengehalte en Chivas geeft daar een vleugje rock-‘n’-roll aan. Waarom niet? Als je een week vrijwilligerswerk doet, heb je ook een avond nodig om stoom af te blazen, het hoeft allemaal niet zo gezapig.”
De voormalige rebel is dus sociaal ondernemer en geeft tegenwoordig ook lezingen op scholen over vluchtelingen. „Daar zijn mensen soms verbaasd over. Maar ik heb nooit begrepen waarom dat niet hand in hand zou kunnen gaan. Je hoeft toch geen kluizenaar te zijn om op te komen voor de kwetsbaren?”