Getroffen door phishing: ‘Opeens is 9.750 euro weg’
Je spaargeld als sneeuw voor de zon zien verdampen, het overkwam Simon Lamers. Hij werd afgelopen september het slachtoffer van een goed opgezette phishingmail en verloor daardoor bijna 10.000 euro.
Vlak voordat hij op vakantie gaat, wordt hij benaderd door zijn bank. Althans, daar lijkt het op. „Ik kreeg een mail van ABN Amro en die zag er professioneel uit, er stonden geen taalfouten in”, vertelt Lamers in gesprek met Metro. Bovendien was de afzender onderaan iemand die ook daadwerkelijk bij ABN Amro werkt.”
Wat is je pincode?
„Uiteindelijk heb ik op een zondagavond de mail beantwoord. Er stonden allemaal vragen in en dus ook wat mijn pincode was." Lamers vult het netjes in, maar dan gaat het toch knagen. „Is het wel slim van me geweest om dat in te vullen?"
Lamers gaat uiteindelijk op vakantie en kijkt er niet meer naar om. „Maar ik maak mij nooit zorgen over mijn geld en hoef ook niet elke dag mijn saldo te checken." Als hij dat bij thuiskomst wel doet, krijgt hij de schok van zijn leven. „Er waren allemaal bedragen van 500 tot 800 euro afgeschreven. Bij elkaar was de schade 9.750 euro. Bijna 10.000!"
Gelijk geblokkeerd
Direct komt hij in actie. „Ik heb gelijk mijn pinpas geblokkeerd. Een vervelende situatie, maar gelukkig hadden we een gezamenlijke rekening en werkte de pas van mijn vrouw nog gewoon wel. Vervolgens hebben we direct contact opgenomen met de bank en aangifte gedaan bij de politie. Het lukte uiteindelijk al vrij snel om de laatste afschrijvingen terug te halen."
Dat hij erin getrapt is, is niet direct iets waar hij zich voor hoeft te schamen. „De rechercheur begreep ook wel dat ik ervoor viel, want het mailtje zag er heel betrouwbaar uit. Toch snap ik niet dat ik uiteindelijk mijn pincode opgegeven heb. Het was voor mij direct een wijze les: dat je nooit ‘s avonds bankzaken moet doen met een wijntje op. Als je bankzaken doet, moet je scherp zijn."
Dader gevonden
Inmiddels heeft Lamers al zijn centen weer op zijn eigen bankrekening staan. „Ze hebben de dader gevonden. ABN Amro heeft mij sowieso heel goed begeleid tijdens het hele proces, terwijl dit toch iets is dat ik zélf fout heb gedaan. De bank gaf net als de rechercheur toe dat het mailtje heel misleidend was en zei dat dit bij iedere bank gebeurt. Al heb ik van de Rabobank nog nooit zo’n mailtje gehad."
Hoewel het dus goed afgelopen is, zat de schrik er afgelopen herfst wel even goed in bij Lamers en zijn vrouw. „We hebben er wel een paar nachten van wakker gelegen. Het voelde een beetje alsof ze bij ons hadden ingebroken. Je bent zo machteloos."
Tips om phishing te voorkomen
Ze zijn al vaker uitgelicht, maar het is zoiets dat je niet vaak genoeg kan benadrukken.
1. Check het e-mailadres
Phishers kunnen alles kopiëren, maar ze komen niet zomaar aan een e-mailadres van bijvoorbeeld ING (@ing.nl) of ABN Amro (@nl.abnamro.com).
2. Is het dringend?
Als het een mail van phishers betreft, proberen ze je met hun zinnen vaak het gevoel te geven dat er haast geboden is. Dit zodat jij als ontvanger door de tijdsdruk vergeet te controleren of het wel een echte mail is.
3. Stuur nooit je pincode
Banken zullen nooit, maar dan ook nooit, per e-mail of sms vragen om je pincode.
4. Kijk uit met links en bijlagen
Je pincode geven is niet de enige manier waarop je opgelicht kan worden. In veel phishingmails staan links of bijlagen die je kan openen. Via een link kan je bijvoorbeeld naar een site gelokt worden, die heel erg lijkt op die van je bank. Als je daar dan probeert in te loggen, kunnen zij je gegevens aflezen. Ook kunnen links en bijlagen gebruikt worden om je computer of telefoon te hacken en je gegevens te achterhalen, als je daarop klikt. Probeer daarom altijd de url van je link te lezen voor je deze überhaupt opent. Download verder nooit dergelijke bijlagen.
Door: Merel Driessen en Kasper Hermans