Ook Rabobank getroffen door DDoS-aanval
Voor klanten van Rabobank is het maandag niet mogelijk om te mobiel bankieren, internetbankieren en gebruik te maken van iDeal. De bank is getroffen door verschillende DDoS aanvallen. Rabobank is de derde bank in drie dagen die hinder heeft van dit soort aanvallen.
Klantgegevens
Zaterdag en zondag werden ABN AMRO en ING ook getroffen door DDoS-aanvallen. Volgens de Rabobank hebben banken bijna iedere dag te maken met DDoS-aanvallen. Maar op dit moment zijn ze buitengewoon hevig. De bank benadrukt dat de gegevens van klanten veilig zijn.
Update: Op dit moment ervaren wij hinder van DDoS aanvallen. Dit kan betekenen dat Rabo Mobielbankieren, Rabo Internetbankieren en iDEAL niet bereikbaar zijn. Nogmaals onze excuses voor het ongemak!
— Rabobank (@Rabobank) January 29, 2018
Botnet
Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. DDoS-aanvallen lopen meestal via een botnet, een netwerk van gekaapte apparaten.
Die apparaten kunnen slecht beveiligde computers en scanners zijn, maar ook ‘slimme’ babyfoons, camera’s, thermostaten, deurbellen en zelfs waterkokers. Een aanval via een botnet is al voor een paar euro te koop via het darkweb, het ondergrondse deel van internet.