Ingelise de Vries
Ingelise de Vries Nieuws 15 jan 2018
Leestijd: 6 minuten

‘Kind van vlogger heeft daar altijd last van’

Het lijkt haast een hype, vlogger na vlogger maakt bekend een kindje te verwachten. Van pretecho’s tot de eerste luiers: wat kunnen we verwachten van vloggers die ouders worden? En is het wel goed voor een kind om nog voor de geboorte al zo in de spotlights te staan?

Een heel leven online

Eén van de ouder-vloggers is Thomas Smagge. Samen met zijn vriendin Darcy Lazar kreeg hij in november 2016 een tweeling. De zwangerschapstest werd gefilmd en vanaf dat moment is het duidelijk dat het hele proces van de zwangerschap en opvoeding gedeeld gaat worden op het account Stellig, met inmiddels 112.000 abonnees. „We waren al drie, vier jaar aan het vloggen voor er überhaupt baby’s op de planning stonden”, vertelt de inmiddels 26-jarige Smagge. „Toen we de zwangerschapstest gingen doen dachten we: dit gaan we filmen. Het hoort ook bij ons leven.” Als blijkt dat Lazar zwanger is van een tweeling die in dezelfde vruchtzak leeft, heeft het delen van de zwangerschap ook nog een informatieve functie. „Daarover is online best weinig informatie te vinden. We hebben het ook informatief geprobeerd te houden.”

https://www.youtube.com/watch?v=IxtgQ1HRrzg

YouTubers zien opgroeien

„Ik snap heel goed dat mensen naar zwangerschapsvideo’s willen kijken, ze hebben YouTubers zien opgroeien”, zegt Alwin Ritstier, de helft van vlogduo Vet Gezellig. „Nu is het tijd voor de volgende fase, en dat zijn baby’s. Maar als ouder moet je de keuzes voor je kind maken. Dat zouden verstandige keuzes moeten zijn, bijvoorbeeld niet alles online zetten wat je kind doet.”

Smagge en Lazar hebben daar veel over nagedacht. „We kunnen niet zomaar alles filmen zonder er bij stil te staan. We hebben er veel over gepraat. Zo willen we geen naaktheid in beeld. We willen wel laten zien wat erbij komt kijken, dus ook de vervelende dingen delen we.” Toch vindt Ritstier privacy wel iets belangrijks. „We weten niet waar het internet in de toekomst naartoe gaat, en hoeveel last een baby of peuter over twintig jaar heeft van vlogs. Je kind kan er niet voor kiezen, jij besluit dat je kind voor altijd op internet staat.” Ook daar hebben Smagge en Lazar het over gehad. „Als de meisjes naar de basisschool gaan, zullen we een ander soort content gaan maken. En als ze het ooit offline willen hebben, dan doen we dat meteen.”

Altijd ‘het kind van’

Naast privacy is er nog een reden om je kind wel of niet met de buitenwereld te delen. Daisy Gubbels is artiestenpsycholoog en noemt de identiteitsvorming van een kind een belangrijk aspect. „Kind zijn van een beroemde ouder heeft heel veel invloed op je, welke keuzes je ouders ook maken. De zoon of dochter van iemand zijn, beïnvloed je identiteitsvorming. Jonge kinderen moeten hun eigen identiteit kunnen ontwikkelen en ontdekken wat voor hen belangrijk is. Het maakt weinig uit in hoeverre kinderen in de media opgroeien. Het ligt aan de naamsbekendheid van je ouders. Zelfs bij weinig beelden leer je dat je de zoon of dochter van bent.”

Commercie of hype?

Maar andersom werkt het natuurlijk ook: een baby zorgt voor views. „Ik denk wel dat het een hype is, mensen zien dat het scoort”, zegt Ritstier. „Als je een kind krijgt, dat je dan denkt: hm, hier moet ik iets mee online. Het is denk ik niet de hoofdzaak, maar wel een mooie bijkomstigheid. Een voorbeeld van iemand die het goed doet, is Kelly Caresse. Ze heeft niet echt het gezicht van haar kinderen in beeld maar het gaat wel over het moederschap. Dat vind ik een goed ding. Het zijn video’s over moeder zijn, maar ze houdt het bij zichzelf.” Smagge denkt dat het wel meevalt: „Ik weet niet of het een hype is. DusDavidGames (715.000 abonnees) heeft een zoontje en deelt af en toe een filmpje, maar hij is niet ineens gegroeid. Beautylab (258.000 abonnees) is ook zwanger, maar die heeft ook niet echt een groei in het aantal kijkers. En zeker nu, heel veel vloggers zijn zwanger. Het is bijna niet interessant meer, omdat het niet meer uniek is.”

Dat unieke vindt Ritstier belangrijk als het gaat om het maken van content op YouTube. „Alle content wordt hetzelfde, de eerste poepjes, de eerste dit, tips, de content wordt niet creatiever. En denk goed na over wat je online zet: zou jij willen dat er online stond dat jij voor het eerst naar de wc ging? Het is geen probleem dat je iets van je kind laat zien, maar maak er niet je hoofdonderwerp van. Hou het bij jezelf. Uiteindelijk is een vlog gewoon een dagboek.”

De grens bepalen

Dan is er nog een laatste vraagstuk: wat zet je precies online? „Dingen als in bad gaan of ontblote bovenlichaampjes, je weet niet wie de content kijkt”, noemt Ritstier. „Het is niet erg, maar het staat wel allemaal online. Daar moet je goed over nadenken.” Volgens Gubbels is het sowieso lastig. „Het is een maatschappelijk vraagstuk dat bij iedereen speelt. Bij Jan of Piet is het bereik veel minder groot dan bij mensen die 500.000 volgers hebben. Mensen zijn zich niet bewust van hun bereik. Het lijkt heel anoniem. Het is vooral belangrijk dat ouders bewust zijn dat kinderen worden beïnvloed door hun werk en dat ze een leven in de spotlights hebben.”

Eigen keuze

Het lijkt bij Smagge en Lazar alsof ze alles altijd delen. „Maar wij hebben altijd de eindregie. Wij bepalen wat er wel in een video zit en wat niet. Dat is ook het mooie van een vlog: het is alsof je de hele dag mee bent, maar je kijkt maar een paar minuten. Mensen lijken te vergeten dat wij de controle hebben.” De grens wat er wel en niet wordt gedeeld, is vooral een keuze die tijdens de montage wordt gemaakt. „Als er domme dingen worden gezegd, hoeven we dat niet te laten zien.”

Dat is wat Gubbels betreft ook het meest belangrijk. „Ik denk dat autonomie heel belangrijk is. Blijf baas over je eigen carrière en video’s, scan je eigen waarden en normen. Een eerste kindje betekent dat je nieuwe normen en waarden gaat ontwikkelen. Durf daarin af te wijken van wat je eerder dacht. Je verandert als je je kindje moet beschermen. Als je eerst je hele leven in beeld bracht, kan dat na de geboorte veranderen. Durf te reflecteren. Vind ik dit nog wel leuk? Sta ik hier nog achter? Het is zo belangrijk dat je baas blijft over je eigen product.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.