ABN AMRO kampte met urenlange storing
ABN AMRO kampte sinds zaterdagavond met een urenlange storing van diensten. Pas op zondagochtend konden de problemen worden verholpen. De storing werd veroorzaakt door een DDoS-aanval.
Geen internetbankieren
Bij een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met grote hoeveelheden dataverkeer zodat de server overbelast raakt en de website moeilijk of helemaal niet te bereiken is. Rond 18:30 uur zaterdagavond begon de storing en konden klanten niet inloggen of kregen ze een melding dat door een storing afschrijvingen nog niet zichtbaar waren.
Zondagochtend rond 08:30 uur meldde de bank via Twitter dat de problemen waren verholpen. Volgens de bank was er geen sprake van een hack. De veiligheid van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDeal was op „geen enkel moment” in het geding.
https://twitter.com/ABNAMRO/status/957517218937556992
ABN AMRO had in januari al vaker met storingen te kampen. Vrijdagochtend konden klanten ook al geen gebruikmaken van de diensten internetbankieren, mobiel bankieren en iDeal.
Zorgen om storingen
Detailhandel Nederland liet in een reactie weten zich steeds meer zorgen te maken om de stabiliteit en betrouwbaarheid van het betalingsverkeer. „We zien de laatste maanden veel kleine en grote storingen plaatsvinden en dat baart ons ernstige zorgen”, aldus Michel van Bommel, secretaris betalingsverkeer. Volgens hem is de impact van deze verstoringen op de gehele betaalketen groot.