Jelmer Visser
Jelmer Visser Nieuws 8 dec 2017
Leestijd: 3 minuten

Wat te doen aan de woekerprijzen van concerttickets?

Fans van Pearl Jam moesten er snel zijn toen de voorverkoop van het optreden van de band vrijdagmiddag startte. Binnen 7 minuten waren alle tickets voor het concert op 12 juni in de Ziggo Dome verkocht. Dit leidde tot grote frustratie van vele muziekliefhebbers. Deze frustratie werd nog groter toen daarna al snel concertkaarten tegen woekerprijzen werden aangeboden op doorverkoopsites en Marktplaats.

De originele ticketprijs was tussen de 69 en 79 euro. Doorverkopers vragen echter veel meer, er worden kaarten aangeboden tot 475 euro. Deze woekerprijzen en het gebrek aan regulering op de markt zijn SP-Tweede Kamerlid Peter Kwint een doorn in het oog.

Peter Kwint: „De fans zijn het dupe van dit verdienmodel" ©ANP

Vrije markt of oneerlijk verdienmodel?

„Je ziet dit soort bewegingen eigenlijk altijd bij concerten en festivals die binnen een uur uitverkopen. Op een of andere manier verkoopt een evenement razendsnel uit maar tegelijkertijd verschijnen er wel meteen allerlei aanbiedingen van doorverkopers op internet die de tickets voor soms wel vijf keer zoveel aanbieden." aldus Kwint.

Volgens het kamerlid is er veel onduidelijkheid over de ticketmarkt en is er geen regulatie op dit verdienmodel. „Hoewel het wordt ontkend zijn er wel vermoedens dat doorverkoopsites zoals Seatwave tickets in grote partijen opkopen om ze daarna voor woekerprijzen door te verkopen. Dit soort acties maken de concerten minder toegankelijk voor de echte fans en liefhebbers."

Via doorverkoopkanalen zijn de tickets een stuk duurder ©Seatwave

Gemeenschappelijke belangen

Of hier opzet in het spel is, kan moeilijk bewezen worden. Kaartverkoper Ticketmaster ontkent betrokken te zijn bij de doorverkoop maar hier zet Kwint vraagtekens bij. „Ticketmaster en Seatwave zijn beide van dezelfde eigenaar: het Amerikaanse Live Nation. Live Nation organiseert de concerten en besteedt de kaartverkoop uit aan Ticketmaster. Ook de Nederlandse boeker MOJO, is in handen van de Amerikaanse concertgigant. Als zowel de organisator, boeker, kaartverkoper en doorverkoper van dezelfde eigenaar zijn dan is er op zijn minst sprake van een gemeenschappelijk belang om zo veel mogelijk te verdienen aan de doorverkoop van tickets." Live Nation is tevens de eigenaar van het bedrijf dat de Ziggo Dome exploiteert.

Maximumprijs

Dat kaarten worden doorverkocht tegen hoge prijzen is niet alleen bij concerten en festivals het geval. „Je ziet het eigenlijk bij alle grote evenementen die snel uitverkopen. Een goed voorbeeld hiervan zijn kaarten voor voetbalwedstrijden." In 2010 diende de SP samen met het CDA een motie in om een maximumprijs van 120 procent van de oorspronkelijke waarde te verbinden aan doorverkoop. „De KNVB steunde dit voorstel omdat deze woekerprijzen niet in het belang van de supporters en clubs zijn." aldus Kwint.

De motie werd destijds met een kamermeerderheid aangenomen in de Tweede Kamer. Door een draai van het CDA sneuvelde het voorstel echter in de Eerste Kamer.

„Verdienmodel slopen"

De Amsterdamse SP’er is van mening dat de motie van toen nog steeds nodig is. „Doorverkoop zal je altijd houden, soms komt een evenement gewoon niet uit en dan is doorverkoop natuurlijk een hartstikke goed idee om andere liefhebbers blij te maken. Dit verbieden is nergens voor nodig. Wat ik bijvoorbeeld een erg goed platform vindt is Ticketswap. Via dit kanaal kunnen liefhebbers op een veilige manier en voor een eerlijke prijs hun tickets kopen en verkopen. Alleen de ticketplatformen profiteren van de huidige situatie. Artiesten en voetbalclubs zien van niks terug van deze extra inkomsten."

Over zijn uiteindelijke doel is het kamerlid stellig. „Ik wil het verdienmodel slopen en dat muziek en sportliefhebbers voortaan maximaal 115 tot 120% van de oorspronkelijke prijs betalen op een doorverkoopkanaal." Hij heeft de minister Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Van Engelshoven (D66) gevraagd om een voorstel in te dienen voor meer regulering op de markt van de secondaire tickethandel.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.