Waarom staken jullie, vragen Finn en Abel
De tweeling Finn en Abel Schomaker interviewde directeur Peter de Hart van hun school De Werf in Zaandijk.
Waarom staken jullie?
Dat doen we om een aantal redenen. Ten eerste is de beloning, het salaris, van basisschoolleraren veel te laag ten opzichte van het voortgezet onderwijs. Dat is echt een groot verschil. En als we het onderwijs aantrekkelijk willen maken en veel mensen willen bewegen om leraar te worden, dan moet het vak beter betaald worden. Een andere reden is dat de lasten verlicht moeten worden. Toen jullie mij net belden, moest ik ophangen omdat er een klusjesman voor de deur stond van ons andere gebouw. Ik moest hem binnenlaten en aanwijzen wat te doen. Normaal hebben we daar een conciërge voor. Wij hebben op De Werf wel een conciërge, maar slechts voor een paar uurtjes. Wij willen een fulltime conciërge, een administratieve kracht en iemand die in de klassen helpt om het werk voor de leerkrachten makkelijker te maken.
Wat is belangrijker, meer geld of minder werkdruk?
Persoonlijk en ik praat volgens mij dan ook voor de mensen op De Werf is dat minder werkdruk. Als we echt tussen die twee moeten kiezen, dan kies ik daarvoor. Op onze school is iedereen iedere dag aan het werk tot zes uur. Soms is dat niet erg, maar iedere dag is wat veel. Ook in de vakanties is er altijd wat te doen en zijn we vaak bezig.
Waarom bent u eigenlijk op school en niet bij de staking?
De vorige staking op 5 oktober was landelijk en toen zijn we met z’n allen naar Den Haag gegaan. Deze staking is op bepaalde plekken in Haarlem, Utrecht en Den Haag. De scholen moesten het zelf organiseren. Dat is eenvoudig als je onderdeel bent van een grote scholengemeenschap, maar wij zijn met De Werf maar alleen. Daarom hebben wij gezegd: mensen die willen staken en een signaal willen afgeven, kunnen naar Utrecht, Haarlem of Den Haag gaan, maar mensen die op deze dag andere belangrijke dingen voor school willen doen, kunnen dat gaan doen. Wij gaan volgende week donderdag verhuizen naar een ander gebouw en er moet nog zo ongelooflijk veel gebeuren, dat ik deze dag gebruik om vast wat zaken te regelen.
Wat gaan jullie doen als de staking niet helpt?
Dan gaan we kijken wat de bonden willen en wat wijzelf willen. Maar reken er maar op dat er dan meer gestaakt gaat worden.
Wie was vroeger uw favoriete leraar toen u nog op school zat?
Ik ben eigenlijk geschiedenisleraar, dat komt door een leraar die ik vroeger heb gehad. Die man was zo goed en bracht de geschiedenislessen zo goed, dat hij mij inspireerde. Op de lagere school, zoals dat toen nog heette, had ik meneer Van Kampen en ook die man heeft veel indruk op mij gemaakt. Ik ben nu bijna 64 jaar en deze twee leerkrachten ken ik nog steeds.
Waarom zijn leraren zo belangrijk voor kinderen?
Daar begint het allemaal mee. Net als jullie vond ik het vroeger ook weleens niet leuk om naar school te gaan. Maar uiteindelijk bereiden wij jullie voor op de school waar jullie hierna naartoe willen. Samen met jullie vader en moeder zijn het de leraren die jullie voorbereiden op een zelfstandig leven. En dat is zo belangrijk. Op school leren jullie behalve taal, rekenen, geschiedenis en aardrijkskunde ook hoe je rekening leert houden met andere mensen en uiteindelijk ook hoe je zelfstandig moet leven.