Overheid laat digibeten in de kou staan
Voor de een is het superhandig, voor de ander is het een ware nachtmerrie. De Nederlandse overheid is in rap tempo aan het digitaliseren. Gemeentelijke heffingen krijg je in de berichtenbox van MijnOverheid, de blauwe envelop is niet meer en het gebruik van DigiD is bijna onvermijdelijk geworden.
Ombudsman Reinier van Zutphen laat aan het ANP weten dat er te makkelijk van uitgegaan wordt dat iedereen over genoeg computervaardigheden beschikt om deze ontwikkeling te volgen. Niet elke Nederlander kan met deze digitalisering uit de voeten en er is nauwelijks hulp voor deze mensen. Dit is een van de conclusies van een rapport over digitale dienstverlening.
‘Zoek het maar uit’
De ombudsman is verder kritisch over de lakse houding wanneer er sprake is van systeemfouten. Volgens hem vallen burgers op deze manier tussen de wal en het schip en kunnen zij nergens terecht met hun klachten. Daarom adviseert hij dat de overheid altijd op een persoonlijke wijze benaderbaar moet blijven, bijvoorbeeld via de telefoon. Ook moet er hulp komen voor mensen die digitaal zaken willen regelen en dit niet zelfstandig kunnen.
MijnOverheid
Een andere conclusie van dit rapport gaat over de berichtenbox MijnOverheid. De ombudsman pleit voor een coulante houding wanneer burgers een vergissing maken of een bericht over het hoofd zien.
Van Zutphen was eerder al kritisch over MijnOverheid, in een publicatie van afgelopen september noemde hij het de ‘omgekeerde wereld’ dat burgers hun digitale brievenbus constant in de gaten moeten houden en dat er bij een gemist bericht serieuze consequenties kunnen volgen. MijnOverheid werd vorige maand nog verkozen tot ‘populairste website van het jaar’ in de categorie overheid.
MijnOverheid is voor het tweede jaar op rij verkozen tot populairste website van het jaar in de categorie Overheid! https://t.co/XEhLv6r6jU pic.twitter.com/QluBPFY6IA
— Logius (@Logius_minbzk) November 27, 2017