Erik Jonk
Erik Jonk Nieuws 20 dec 2017
Leestijd: 4 minuten

‘Nog even, dan is konijn met de kerst van tafel’

Konijnenvlees verdwijnt steeds meer uit de supermarkten, maar Stichting Konijn in Nood zet z’n campagnes Kerstkonijn van Tafel stug voort. LTO vindt dat het juist goed gaat met de konijnenhouders.

‘Houd een diervriendelijke kerst en laat het kerstkonijn links liggen’. Dat is de boodschap van de jaarlijkse campagne Kerstkonijn van Tafel van de stichting Konijn in Nood. Achterliggende gedachte is vooral, zo vindt de stichting, dat konijnen flink lijden in de commerciële konijnenfokkerijen. „De huisvesting is slecht, de transport naar buitenlandse slachterijen lang en in de Nederlandse samenleving is er amper een draagvlak voor het fokken van konijnen”, zo stelt de drijvende kracht achter Konijn in Nood, Peter Janssen.

Vegan streaker

Waar Janssen eeuwig de naam ‘vegan streaker’ aan zich heeft hangen (hij protesteerde ooit naakt in een tv-show van Paul de Leeuw), zo weten de Nederlandse konijnenfokkers zeker dat Konijn in Nood niet ophoudt zolang het fokken nog bestaat. Het afgelopen weekend werd er nog een demonstratie en vreedzaam protest gehouden voor een konijnenfokkerij in Leerbroek. Dat leverde nog meer politie en boze en nieuwsgierige dorpsbewoners op dan demonstranten, maar het punt ‘deze hel moet dicht’ was gemaakt.

Tweede Project X?

Aan het protest ging een kort geding vooraf, want de burgemeester van de gemeente Zederik wilde Konijn in Nood op een andere plek in het dorp dan bij de fokkerij hebben. „De gemeente was bang voor een tweede Project X, maar het ging goed en het werd een mooi protest”, zegt Janssen. „Er zou een blokkade van tractoren komen, dat is niet doorgegaan. De burgemeester wilde ons op een pleintje plaatsen omdat gedacht werd dat we het publiek alleen wilden informeren, maar flyeren doen we wel op de Dam of bij supermarkten.”

Hoge aaibaarheidsfactor

„Je zult wel denken: daar sta je dan met je flyers voor de winkels”, vult Janssen zelf in. „Maar het werkt juist, omdat mensen van dieren houden. Konijnen hebben een hoge aaibaarheidsfactor, dus we krijgen bij supermarkten veel positieve reacties. Door de acties boeken we langzaamaan succes. Door vele donaties voelen we ons gesterkt in onze strijd, maar we zijn er nog niet.” Eerdere campagnes hebben hun vruchten afgeworpen, want meerdere supermarktketens hebben in de laatste maanden van het jaar geen konijn meer in de schappen. Janssen: „Aldi en de Plus verkopen dit jaar voor het eerst geen konijnenvlees meer. Eerder stopten de Dirk, Coop, Spar, Vomar en Dekamarkt al. Onze pijlen zijn nu nog op Albert Heijn, Lidl en Jumbo gericht, de drie grote spelers die nog over zijn.”

‘Nog even, dan is konijn met de kerst van tafel’

Wanneer de campagne Konijn in Nood geslaagd is, vindt Janssen moeilijk te zeggen. „Bij supermarkten is het simpel. Stopt een keten met de verkoop van konijnenvlees, dan is dat een succes. Er zijn dit jaar ook weer vier fokkerijen gesloten. Dat is prima, maar er zijn nog veertig fokkerijen over van de tweehonderd die er in het jaar 2000 waren. Het is een doodbloedende industrie. Maar ja, op het moment dat je dit leest zitten er 368.000 konijnen in een fokkerij en elke elf weken gaat dat aantal stressgevoelige diertjes met een lang veetransport naar een buitenlands slachthuis.”

Tegengeluid

Wat is het tegengeluid eigenlijk dat Janssen van de fokkers te horen krijgt? „Het tegengeluid is dat ze zogenaamd goed hun best doen. Een journalist wordt heus tot konijnenfarms toegelaten, maar zij krijgen niet alle schuren te zien. Wel die schuur met grotere kooien. Er zijn boeren die wat vooruitstrevender zijn hoor, maar een aantal doet het konijnen fokken er maar bij. Dit gaat om dierengezondheid, dus konijnen fokken moet een fulltime baan zijn.”

Juist volgens de regels

In een reactie stelt Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) dat de markt helemaal niet terugloopt. „De sector is geprofessionaliseerd”, zegt woordvoerder Maarten Leseman. „Alle hobby-konijnenfokkers zijn verdwenen en professionele konijnenhouders handelen juist volgens de regels van Dierenwelzijn. Verandert de opinie in de samenleving, dan passen de konijnenhouders zich aan. Dat Peter Janssen zich voordoet als iemand die ‘bijna heeft gewonnen’: absolute kul. Het klopt dat in Nederland minder konijn dan in België wordt gegeten. Dat is altijd zo geweest en niet de verdienste van Konijn in nood.”

Het einde nadert

Doordat meer supermarkten het konijn uit de schappen hebben gehaald, verwacht Janssen dat zijn stichting in de toekomst geen najaarscampagnes meer nodig heeft. „Nog even en dan is het kerstkonijn van tafel. Misschien over vijf jaar, misschien tien. Het dierenleed in de fokkerijen blijft echter doorgaan, want er wordt dan nog altijd gefokt voor Duitsland en België. We kunnen er een einde aan maken, dat weet ik zeker. Anders waren we nooit aan actie voeren begonnen.”

Burgerinitiatief fokverbod

Buiten de campagne Kerstkonijn van Tafel is Stichting Konijn in Nood dit jaar ook een burgerinitiatief gestart. Het doel: de Tweede Kamer bewegen om tot een commercieel fokverbod voor de konijnenhouderij te komen. De stichting heeft daarvoor 40.000 handtekeningen nodig, waarvan er nu bijna 1500 binnen zijn.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.