Makkelijker geld terug bij vergeten uitcheck ov-chip
Het wordt makkelijker om te veel betaald geld na een vergeten uitcheck met de ov-chipkaart terug te vragen. Het bedrijf achter de ov-chipkaart gaat je namelijk actief op een gemiste uitcheck wijzen.
Niet terugvragen
Wie tot vandaag een uitcheck miste in bus, trein, tram of metro moest zelf het te veel betaalde bedrag terugvragen via uitcheckgemist.nl. Uit een analyse van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, blijkt echter dat veel mensen dat niet doen.
Om het makkelijker te maken geld terug te vragen, is er nu een e-mailservice dat jou een mailtje stuurt zodra je vergeten bent uit te checken. Wie gebruik wil maken van de service moet zich aanmelden bij uitcheckgemist.nl/melding. Dat kan met zowel een persoonlijke, anonieme als zakelijke ov-chipkaart. Zodra op uitcheckgemist.nl het signaal binnen is van een nieuwe incheck, maar er vervolgens niet binnen een bepaalde tijd is uitgecheckt, krijg je een mailtje. Daarin word je gevraagd in te vullen waar je bent uitgestapt waarna berekend wordt wat deze rit daadwerkelijk heeft gekost. Het teveel betaalde bedrag zet je daarna bij een ophaalautomaat zelf weer terug op je kaart.
https://twitter.com/tomklust/status/939885782206238722
„Het is geld van de reiziger, dat terug moet naar de reiziger”, aldus Translink-directeur Arco Groothedde. In 2016 bleek nog dat reizigers in totaal 4,1 miljoen aan vergeten-uitcheckgeld niet teruggevraagd hadden.