Amarins de Boer
Amarins de Boer Nieuws 5 dec 2017
Leestijd: 2 minuten

Lisette en Martin schrijven gedichten op bestelling

„Het is nu echt gekkenhuis”, zegt Lisette Jonkman lachend. „Veel mensen komen met spoedaanvragen en we proberen alles snel weg te werken.” Jonkman schrijft samen met Martin Gijzemijter van half november tot half december fulltime sinterklaasgedichten. Inmiddels staat de teller op bijna 1000 aanvragen: van een netjes gedicht tot heel grof.

Het concept is simpel. Je kiest de toon van je gedicht: serieus, grappig/netjes, grappig/brutaal of grappig/grof. „Dat helpt enorm, want daarmee weten we waar mensen naar op zoek zijn”, zegt Jonkman. Verder hebben de dichters nog wat info nodig over degene voor wie het gedicht is en moeten ze weten hoe lang het gedicht mag worden.

‘Wij slopen hem wel’

Vannacht kregen ze een aanvraag binnen voor een ‘avondvullend gedicht’. Voor zo’n gedicht van 250 regels betaal je 150 euro. „Maar de meeste aanvragen zijn gedichten van rond de twintig regels. Die heb je voor 9,95.”

Hoewel de meeste mensen kiezen voor gedichten die grappig en netjes zijn, krijgt Jonkman de meeste inspiratie bij de aanvraag van een grof gedicht. „Dan kun je helemaal losgaan”, zegt ze. „Een vriend helemaal kapot maken? Prima, wij slopen hem wel.”

Onpersoonlijk?

Of een ingekocht gedicht niet onpersoonlijk is? Volgens Jonkman niet. „Iedereen krijgt een eigen gedicht op maat. Als ik er zelf niet goed in zou zijn, maar ik zou iemand wel een persoonlijk gedicht gunnen, dan zou ik er ook zeker eentje bestellen.”

Het geheim voor een goed gedicht heeft volgens Jonkman alles te maken met het juiste rijmschema. „Gebruik het schema ABCB. Dan hoef je bij de laatste regel pas na te denken over het rijmwoord.” Volgens de dichtexpert moet je sowieso niet te moeilijke woorden gebruiken waar je op wilt rijmen. „Probeer er een makkelijk rijmwoord in te verwerken. En maak er een soort liedje van, zodat je het gedicht kunt zingen. Wees Sinterklaas. Die mag prikjes geven, maar is vooral ook heel lief.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.