Files kostten Nederland vorig jaar 1,2 miljard euro
In de file staan is voor niemand leuk. Dat eeuwige gewacht totdat je 10 meter naar voren mag, vervolgens vol in de remmen moet, omdat die auto op de rechterbaan ineens naar links wil, om vervolgens weer een paar minuten stil te staan. Een enorme ergernis dus, maar het blijkt ook nog eens een enorme kostenpost voor het land te zijn.
Verontrustende resultaten
Volgens het onderzoeksbureau TNO kostten files ons in 2016 1,2 miljard euro per jaar. Dat is ruim 100 miljoen euro meer dan het jaar ervoor. „Het zijn verontrustende resultaten en we vragen het kabinet met klem om de aanpak van grote knelpunten op het wegennet voor het vrachtverkeer in sneltreinvaart door te zetten”, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, de opdrachtgever voor het onderzoek, in De Telegraaf.
Uiteraard is ook terug te vinden wat het duurste knelpunt op de Nederlandse snelwegen is. Dat is namelijk het stuk op de A4 tussen de knooppunten Burgerveen (bij Leiden) en het Prins Clausplein (bij Den Haag) met een kostenpost van 19,3 miljoen euro. Het stuk tussen de knooppunten Ridderkerk en Gorinchem komt daarna met 13,2 miljoen, dat is net twee ton meer dan de nummer drie: de knooppunten Gouwe (Gouda) en Oudenrijn (Utrecht).
Logistieke keten
Waar komen die kosten dan vandaan? „Het zorgt voor grote financiële schade voor de hele logistieke keten. Door vertragingen liggen spullen bijvoorbeeld te laat in de winkel of komen met vertraging in andere fabrieken aan, wat het productieproces flink in de war brengt”, aldus Van Dijk.
„Op een aantal trajecten is meer asfalt echt noodzakelijk”, meent Van Dijk. Het is de verwachting dat het ministerie van Infrastructuur vrijdag nog naar buiten komt met een lijst aan investeringen, waar de Tweede Kamer begin volgende week dan over zal vergaderen. In totaal zal er een investering van twee miljard euro komen. „Asfalt erbij plakken en vooral investeren in grotere projecten waar de nood het hoogst is”, aldus VVD-Kamerlid Dijkstra.
Spitsstroken
De politiek liet deze week ook al blijken dat het bereid is een deel van het probleem sneller op te lossen. De kamer stemde voor een voorstel van de PVV om zoveel mogelijk spitsstroken om te bouwen tot normale rijbanen, zodat deze volop gebruikt kunnen worden.