Facebook is klaar met clickbait en gebedel om likes
Je moet ervan houden: engagement-updates op Facebook. Denk hierbij aan berichten met de strekking: ‘Deze namen betalen vanavond een pilsje’, ‘Like deze status als je van hamburgers houdt’ of ‘Deel dit en win een kamerplant’.
Het grootste sociale netwerk ter wereld is dit gebedel om interactie beu en neemt maatregelen. Deze week rolt het bedrijf een update uit waardoor dit soort statussen lager op de tijdlijn komen te staan of in zijn geheel niet meer vertoond worden.
Meer authenticiteit
Volgens Facebook vinden veel gebruikers dit soort berichten vervelend. De maatregel moet ervoor zorgen dat er meer ruimte komt voor updates die daadwerkelijk likes verdienen dan updates die om likes vragen.
„We willen de verspreiding van spam hiermee voorkomen. Ook moet opgepompte en misleidende content plaatsmaken voor meer diepgang en creativiteit. Hiermee hopen we meer authentieke interactie tussen onze gebruikers te realiseren”, laat het sociale medium aan The Verge weten.
Zelflerend systeem
Om deze transitie mogelijk te maken, heeft Facebook zelflerende systemen ingezet. Deze systemen hebben duizenden ‘engagemantbait-berichten’ geanalyseerd en zijn nu in staat om ze te onderscheiden van andere updates.
Eigenaren van Facebookpagina’s krijgen een paar weken de tijd om te wennen. „Als ze daarna hun gedrag niet gebeterd hebben, zullen ze merken dat de interactiestatistieken aanzienlijk omlaaggaan”, aldus Facebook.
Het Amerikaanse internetplatform benadrukt dat de aanpak geen gevolgen zal hebben voor hulp-oproepen, zoals bij vermissingen of inzamelingen.