‘Duurdere zorg? Dat was juist de bedoeling!’
Uit een rapport van de Autoriteit Consument en Markt en de Nederlandse Zorgautoriteit blijkt dat maar liefst driekwart van de Nederlanders in 2016 te veel heeft betaald voor zijn zorgverzekering. Gemiddeld zouden deze personen 100 euro per jaar op hun zorgverzekering hebben kunnen besparen. Dat is dus meer dan een miljard euro te veel dat naar de verzekeraars zou zijn gegaan.
De conclusies van het rapport zijn voorlopig en ter consultatie voorgelegd aan zorgverzekeraars. Toch heeft de ACM besloten om het rapport nu al te publiceren. Woordvoerder Jeroen Nugteren licht toe: „Omdat de conclusies zo duidelijk waren, brengen we die nu naar buiten.
Kijk goed naar je polis
„Consumenten hebben daar wat aan, omdat ze hun huidige verzekering voor 1 januari moeten opzeggen om over te stappen", gaat Nugteren verder. „Onze boodschap is eigenlijk: kijk goed naar die basisverzekering, want de kans is groot dat je daar 100 euro op kunt besparen."
„Als dit gezien moet worden als een oproep aan consumenten om vooral kritisch naar de polis te kijken, zijn wij het daar ook zeker mee eens", vertelt Loek Caubo van Zorgverzekeraars Nederland. „Maar er zitten meer verschillen tussen polissen dan alleen de prijs en het pakket. Internetpolissen zijn bijvoorbeeld goedkoper dan polissen die je via de telefoon of in persoon afsluit."
Dit was de bedoeling
Dat wordt ook benadrukt door Marie-José van Gardingen, woordvoerder van zorgverzekeraar CZ. Zij is zelfs positief over de prijsverschillen die er zijn. Van Gardingen legt uit: „Er kan per verzekeraar verschil zijn in kosten van bijvoorbeeld marketing en klantenservice. Als een klant nooit belt, maar alles zelf via internet doet, dan is dat vaak voor een bedrijf wat goedkoper."
„Wij hebben van oorsprong veel kantoren bij CZ. Mensen kunnen bij ons aan de balie komen, dat is echt niet bij alle zorgverzekeraars zo", licht ze verder toe. „Wij hebben ook veel mensen die het prettig vinden om langs te komen en CZ heeft ook kantoren in binnensteden als Terneuzen. Daar zijn ook afwegingen in gemaakt, maar niet iedereen wil internet. En wij willen als CZ dat onze klant een kanaal kiest dat bij hemzelf past. Maar daar zijn wel kosten aan verbonden."
Dat is niet erg, vindt Van Gardingen, want dat was volgens haar het hele punt toen dit zorgstelsel werd geïntroduceerd. „Dit is juist de bedoeling geweest van het hele stelsel. Het zou wel raar zijn als er prijsverschillen waren bij exact hetzelfde product en exact dezelfde service. Maar sommige mensen regelen zelf alles via internet en sommigen willen heel veel service en een persoonlijk gesprek."
„Vergelijk het met de retailsector: als jij een oven online bestelt, wordt hij de volgende dag bij jou afgeleverd", werkt ze haar argumentatie uit. „Koop je hem in het lokale winkeltje, dan ben je misschien iets meer kwijt, maar dan wordt hij geïnstalleerd en nemen mensen de tijd voor je. Dat is ook zo bij de zorgsector."