De gekste kerstpakketten: chocodildo’s en glijmiddel
Ho, ho, ho! De kerstman zal ook dit jaar ongetwijfeld weer een paar vreemde verrassingen in kerstpakketten stoppen. Uit onderzoek van Acties.nl blijkt namelijk dat er regelmatig opvallende voorwerpen opduiken in de verrassingen van bedrijven voor hun werknemers. „Sommige werkgevers maakten het wel heel bont”, zegt Vince Franke van Acties.nl. „Een van de ondervraagden kreeg condooms en glijmiddel in zijn kerstpakket. Drie kregen een dildo, waarvan eentje van chocolade.”
Ondervraagden gaven antwoord op de vraag wat het gekste item is dat ze ooit in hun kerstpakket aantroffen. Naast bovenstaande voorwerpen zijn dit de opvallendste antwoorden:
Beschimmeld eten
Defecte wijnkaraf
Een achterlijke fruitschaal
Een fles wijn, maar volgens de wet mocht ik nog helemaal niet drinken
Een mooie grote ovenschaal die niet in mijn oven past
Een soort voetbal die opgepompt moest worden, maar ik had niet zo’n pomp dus ik had er niets aan
Een waardebon van Gall & Gall, terwijl ik 16 jaar was en dus nog niet mocht drinken
Gereedschap, ik ben een vrouw
Kalkoen, niet passend voor een vegetariër
Koffie, ik lust geen koffie. Wijn, ik lust geen wijn. Ranzige smeerworst, die niemand lust
Memoryspel met de gezichten van managers erop, zo dom dat ik het gelijk heb weggedaan
Pot mosterd van een kilo
We waren verbaasd over een fles wijn uit een gebied niet ver van Tsjernobyl, 10 jaar na de ramp…
Uit het onderzoek onder 1115 Nederlanders blijkt dat jongeren meer waarde aan een kerstpakket hechten dan de gemiddelde ondervraagde. Waar 41 procent van de respondenten zegt het prima te vinden geen kerstpakket te krijgen, is dat percentage (31 procent) onder jongeren een stuk lager.
„Het lijkt erop dat jongeren het belangrijker vinden om gewaardeerd te worden door de werkgever in de vorm van een presentje”, zegt Franke . „Een kerstpakket is natuurlijk het traditionele middel om die waardering te laten blijken.”
Vrije dag
Ondanks dat de ondervraagden graag een kerstpakket krijgen, verandert dit wanneer er geld, of beter nog, een vrije dag voor in de plaats wordt aangeboden. Zo zegt 55 procent van de Nederlanders liever geld te krijgen, en verkiezen maar liefst zeven op de tien Nederlanders een extra vrije dag boven een kerstpakket.
„Deze cijfers laten zien dat het traditionele kerstpakket steeds minder in de smaak valt bij werknemers”, aldus Franke. „Als je kijkt naar de eindejaarsbeloning, dan zou je kunnen overwegen om hierin iets te kiezen wat aansluit bij de huidige wensen van de werknemer.”