Vlaamse leerlingen mogen vreemde moedertaal spreken
Een klas waarin op hetzelfde moment Nederlands, Engels, Spaans en Arabisch wordt gesproken; in Vlaanderen wordt dat waarschijnlijk de normaalste zaak van de wereld. Leerlingen mogen daar namelijk hun eigen moedertaal hanteren in de klassen en op de speelplaats.
Contraproductief
Volgens Het Nieuwsblad is dat de nieuwe weg die het Gemeenschapsonderwijs (GO!) wil inslaan. Het verbieden van het spreken van de moedertaal zou een negatief effect hebben en contraproductief werken.
„Doordat we positiever omspringen met die talen voelen leerlingen zich beter op school en leggen ze ook makkelijker de brug naar het Nederlands”, zo luidt de redenatie van GO!-bestuurder Raymonda Verdyck.
Tien talen
Het zou echt nog al tot grote chaos kunnen leiden. Volgens de cijfers wordt namelijk een op de zes kinderen opgevoed in een andere taal dan het Nederlands. Een probleem dat politicus Koen Daniëls van de Nieuw-Vlaamse Alliantie ook ziet. „Als je tien verschillende nationaliteiten in je klas hebt, dan kan je al die talen toch niet aan bod laten komen?"
„We geven als samenleving constant het signaal dat de kennis van het Nederlands dé manier is om aan een diploma te komen", vervolgt Daniëls. „Als je leerlingen op school van alles laat doen in hun eigen taal, dan zeg je eigenlijk dat het weinig uitmaakt. Bovendien moet je elk oefenmoment op school aangrijpen om dat Nederlands te verbeteren. De onderwijstijd is al beperkt."
Minder betrokken
Toch zijn verschillende experts voor het plan van GO!. „Door leerlingen constant te bestraffen wanneer ze hun thuistaal gebruiken, voelen ze zich minder betrokken op school en daalt hun zelfbeeld", denkt Piet Van Avermaet, directeur van het Steunpunt Diversiteit & Leren van de UGent. „Dat zijn factoren die een negatief effect hebben op het leerproces van kinderen."
Van Avermaet geeft daarbij ook een voorbeeld. „Stel dat een leraar een wiskundeoefening geeft. Eén Turkse leerling begrijpt er niets van en een andere wel. Laat die laatste de oefening dan in het Turks uitleggen. De leraar kan daarna aan de zwakkere leerling vragen om in het Nederlands te vertellen wat hij net geleerd heeft. Zo daag je die leerling uit om denkprocessen uit te leggen in het Nederlands en de link te leggen met het Turks. Dat is een krachtig leermoment.”
Visie ontwikkelen
Nederlands blijft dus hoe dan ook de voornaamste taal op Vlaamse scholen, zegt de minister van Onderwijs Hilde Crevits,. „Maar dat scholen een visie ontwikkelen om met die meertaligheid om te gaan is een goede zaak.”