Rosan de Vos
Rosan de Vos Nieuws 4 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Van studenten met een goed idee tot miljoenenbedrijf

Met je vrienden een bedrijf beginnen: het is een droom voor velen. Of dit realistisch is, moet voor veel mensen nog blijken. Toch hebben de studievrienden Sjuul Berden (25), Thijs Verheul (25) en Thijs Slijkhuis (27) het geflikt. Met momenteel 22 werknemers in dienst waarvan er slechts één boven de dertig is, timmeren zij met hun bedrijf United Wardrobe aardig aan de weg. Met 1,1 miljoen gebruikers zijn ze de grootste verhandelaar van vintage kleding in de Benelux.

United Wardrobe wil impact maken op een „verziekte kledingmarkt”. En dat loont. Met de applicatie United Wardrobe, veroveren ze de kledingmarkt. Woensdagochtend heeft investeringsbedrijf Peak Capital gezegd 1 miljoen te investeren in de applicatie: voor de twintigers een kans om vanuit hun kantoor in Utrecht de grootste verhandelaar van tweedehands kleding ter wereld te worden. Kortom: van studenten met een goed idee, naar miljoenenbedrijf. „Eigenlijk willen we een soort Airbnb van de kleding zijn”, zegt medeoprichter Berden tegen Metro.

Op het platform United Wardrobe (ver)koop je op een veilige manier tweedehands kleding. Anders dan bij Marktplaats, betaal je als koper eerst aan United Wardrobe. Zij houden vervolgens het geld ‘vast’ totdat jij het product veilig hebt ontvangen en goedgekeurd. Per verkocht kledingstuk verdient United Wardrobe een commissie van 10 procent.

Twintigers

Als twintiger zou je je een hele pief moeten voelen als dit eenmaal lukt, maar Sjuul blijft er nuchter onder: „Ik ben nu nog heel bescheiden. Ik wil eerst honderd keer groter zijn, dan pas ga ik echt juichen”.

Met de investering willen ze uitbreiden naar Frankrijk en Duitsland. En over vijf jaar willen ze de wereld al veroverd hebben. „Hoe vet zou het zijn als je via United Wardrobe een Chanel tas uit Parijs kan krijgen en je jas uit Moskou?” Sjuul weet zeker dat dit hen gaat lukken. Alles wat je je kunt voorstellen is volgens hem mogelijk, als je er maar voor de volle honderd procent voor gaat.

Maar de hamvraag is natuurlijk: hoe krijgt een stel twintigers dit voor elkaar? Je hoort dan toch gewoon in de kroeg te zitten? „Met een goed team kan je alles”, zegt Sjuul. „Wij vullen elkaar perfect aan. Thijs Slijkhuis is onze slimme programmeer-nerd, Thijs Verheul ons sociale dier: hij kan echt alles binnen een dag geregeld hebben. En ik ben meer van het theoretisch kader. Met de mix van technisch handelen en goed nadenken, zijn wij de beste combinatie.”

‘Fuck Fast Fashion’

De meest modieuze persoon is Sjuul niet, maar hij vindt het wel belangrijk om er goed uit te zien. Op de vraag of hij nog wel eens een shirtje scoort bij de H&M, antwoordt hij volmondig: „Nee, natuurlijk niet”.

United Wardrobe heeft de slogan ‘Fuck Fast Fashion’, in het leven geroepen, waarmee ze hun liefde voor duurzame kleding onder de aandacht willen brengen bij jongeren. Mission accomplised: er staan meer dan 750.000 duurzame, tweedehands items te koop, en dit aantal groeit nog altijd met de dag.

Zo zie je maar: waar een wil is, is een weg. Dus heb jij een goed idee? Laat je leeftijd je niet afschrikken. Zet je schouders eronder, regel een goed team en vooral: werk ontzettend hard.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.