Daisy Heyer
Daisy Heyer Nieuws 3 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Steeds meer Engels in de stad: so what?!

Het wordt steeds normaler om als Nederlander je bakkie koffie in het Engels te moeten bestellen als je in een hippe toko in de Randstad bent. De Telegraaf wijdde er donderdag een heel artikel aan. Maar vinden we het echt heel erg dat dit steeds vaker gebeurt?

Wie een rondje belt om te kijken of het ‘probleem’ dat personeel in Amsterdam steeds vaker alleen maar Engels spreekt echt zo’n hot item is, kan op een bevestigend antwoord rekenen. Van modeketen Zara is het bijvoorbeeld algemeen bekend dat veel personeel de Nederlandse taal niet machtig is. Eenmaal aan de telefoon met een woordvoerder van de modeketen, blijkt dat zij geen uitspraken willen doen over hun personeelsbeleid.

Bij de Zara kom je regelmatig medewerkers tegen die geen Nederlands spreken. / ANP

River Island dan? De Engelse modeketen blijkt na rondvraag bij vrienden ook bekend te staan om hun eveneens Engelse personeel, terwijl ze toch zes enorme winkels in Nederland heeft gevestigd. Maar wie het Nederlandse nummer van de klantenservice belt, wordt doorgeschakeld naar een Engelse customer service. Hmmm, wie geen woord Engels kan heeft bij deze zaak dus een probleem als je hier geholpen wil worden.

Uit het centrum

Oké, weg uit het centrum is misschien een stukje eerlijker, maar ook dan blijkt personeel dat geen Nederlands, maar enkel Engels spreekt heel gewoon. Bij hotspot Los Feliz in de Amsterdamse Pijp blijkt op het moment van contact bijvoorbeeld alleen maar Engelssprekend personeel aanwezig te zijn. Terwijl we toch niet bellen met een Engelse pub…

‘Belachelijk’, vindt 67 procent van de ruim 1400 ondervraagden door Metro het als je geholpen wordt in het Engels terwijl je in een Nederlandse zaak bent. ,,Je moet Nederlands praten in Nederland”, aldus Ajtak Stoupa als antwoord op onze poll. ,,Als ik in het buitenland ben moet ik mij ook aanpassen.”

https://www.facebook.com/Metro/posts/1509077322473505

Generatiedingetje

Die mening komt overeen met wat Vivien Waszink, taalkundige bij het Instituut voor Nederlandse Taal, regelmatig te horen krijgt. ,,Je ziet het volledig in het Engels geholpen worden wel alleen maar terug in de grote steden moet ik zeggen, maar daar wordt inderdaad nogal boos en angstig op gereageerd”, legt ze uit aan Metro. ,,Dat gebeurt al als mensen veel gebruik maken van Engelse woorden en als er helemaal wordt overgeschakeld naar Engels is de reactie nog heftiger.”

De woede omtrent dit onderwerp zou volgens Waszink heel goed een generatiedingetje kunnen zijn. ,,Jongeren vinden het vaak al doodnormaal om in het Engels te praten en kunnen dit ook goed, dus maken er niet zo’n ding van."

Richting ‘best goed Engels’

En dat blijkt ook niet zo nodig: ook bij zaken waar veel Engelssprekend personeel aangenomen wordt, kan men als Nederlander prima aan de slag blijkt bij het belletje naar bijvoorbeeld Los Feliz. ,,We do have a few Dutch people working her. Are you looking for a job?", zegt de aanwezige manager vriendelijk.

https://www.instagram.com/p/BayyFygH-bb/

Bang dat we naar een toekomstig Amsterdam met alleen maar Engelse werknemers gaan hoeven we volgens Waszink dan ook helemaal niet te zijn. ,,Dat medewerkers van een winkel of horecagelegenheid geen Nederlands kunnen is incidenteel zo in grote steden, maar zie je weinig daarbuiten en dat gaat denk ik ook nooit veranderen. We hoeven niet bang te zijn dat er straks nergens meer Nederlands wordt gesproken. We gaan alleen langzaam richting een samenleving waar iedereen gewoon ‘best goed’ Engels spreekt. En dat is helemaal niet slecht."

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.