ProRailbaas: Minder snel remmen voor spoorlopers
„Machinisten moeten minder snel op de rem trappen als mensen langs het spoor lopen”, heeft ProRailbaas Pier Eringa gezegd in het kader van de punctualiteit van het treinverkeer. Hij vindt dat het afremmen voor mensen die vlak langs het spoor lopen, onnodige vertragingen oplevert.
Veiligheid
Politici spreken van een idioterie. „Punctualiteit mag nooit voor de veiligheid van mensen gaan”, zegt VVD-kamerlid Jan Middendorp tegen het AD. „Als je vindt dat een trein moet doordenderen met gevaar voor mensen langs het spoor en de machinist, sla je de plank volledig mis”, zegt Gijs van Dijk van de PvdA.
Spoorlopen uit den boze
Eringa zegt dat mensen het spoor onderschatten. „Als je langs het spoor loopt en er komt een trein aan, voel je dat je door de aanzuigende kracht naar de trein getrokken wordt.”
Overlast spoorlopers buitensporig > https://t.co/z3bkl5bB8s pic.twitter.com/QKk8R6QwtO
— ProRail (@ProRail) November 1, 2017
Er zijn dit jaar al 796 boetes uitgeschreven voor gevaarlijk gedrag rond het spoor. „Iedere trein die niet op snelheid kan rijden, verstoort enorm”, aldus Eringa tegen het AD. „Er zijn meer dan tien spoorlopers per dag, en door één persoon langs het spoor worden tientallen treinen vertraagd. Daar hebben we als spoorsector heel veel last van”, zegt de woordvoerder van ProRail tegen De Telegraaf.
De woordvoerder laat ook weten dat het natuurlijk niet de bedoeling is dat machinisten helemaal niet meer afremmen, Eringa wil vooral de discussie aangaan. ProRail wil het bijvoorbeeld moeilijker maken om bij het spoor te komen. De spoorbeheerder denkt aan nog meer hekwerk en cameratoezicht.
Eerdere uitspraak
In 2015 heeft Pier Eringa tijdens de Dag van de Rail in Utrecht ook een uitspraak gedaan die niet helemaal in goede aarde is gevallen. Hij zei toen: „Als iemand om half vijf ’s middags voor de trein springt, denk ik weleens: he verdikkeme, kies dan een ander tijdstip.”