Amarins de Boer
Amarins de Boer Nieuws 24 nov 2017
Leestijd: 1 minuut

Ook onze boodschappen doen we steeds vaker online

Laat jij je boodschappen thuis bezorgen? Je bent niet de enige, want dit jaar kocht meer dan een kwart van alle Nederlanders zijn boodschappen wel eens via het internet. Dat is een stijging van 7 procent ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit cijfers van het CBS.

In 2012, toen de online winkels al lang bestonden, kocht nog bijna niemand ook zijn dagelijkse boodschappen in een webshop. Sindsdien steeg het aantal verkopen enorm.

Kleding

Online bestellen stijgt op alle mogelijke manieren, maar kleding kopen blijft het populairst. Ook dit jaar kochten we vaker online en gaven we per keer meer geld uit. Meer dan de helft van de Nederlanders bestelde kleding vorig jaar wel eens online. Kleding wordt gevolgd door reizen en accommodaties (48 procent) en kaartjes voor evenementen (45 procent).

Nederlandse consumenten kopen ook steeds meer in buitenlandse webshops. In de eerste helft van dit jaar werd er voor meer dan 600 miljoen euro aan producten gekocht bij buitenlandse webwinkels binnen de EU. Het gaat om een groei van 19 procent ten opzichte van de eerste helft van 2016.

Van de consumenten die geen online aankopen deden, gaf 80 procent als reden op dat ze liever een fysieke winkel bezoeken. Op deze manier konden zij het product in het echt zien, wat via een scherm niet kan. Ook waren mensen in deze groep bezorgd over hun privacy en wisten sommigen niet hoe zij online een product moesten aanschaffen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.