Hotspots op het spoor krijgen 24-uurs toezicht
Bij tientallen hotspots op het spoor gaat ProRail slimme camera’s inzetten om 24 uur per dag jacht te kunnen maken op vandalen, spoorboomduikers en andere overlastplegers. Hiermee wil de spoorbeheerder onder meer vertragingen tegengaan. „De camera’s reageren meteen wanneer er een incident is zodat er direct ingegrepen kan worden als dat nodig is.”
Camera’s zijn flexibel inzetbaar
De mobiele camera’s die op basis van big data kunnen worden ingezet, zijn uitgerust met slimme software waardoor ze afwijkend, gevaarlijk en ongebruikelijke situaties op het spoor sneller waarnemen. Ze krijgen hun stroomtoevoer via zonnepanelen waardoor ze flexibel inzetbaar zijn. „Een groot voordeel is dat de bestaande apparatuur kan worden gebruikt en er alleen software aan hoeft te worden toegevoegd”, zegt een ProRail-woordvoerder. „Hierdoor is er straks dus vanuit de meldkamer dag en nacht toezicht op tientallen ‘hotspots’ in het hele land met mobiele en vaste camera’s.”
De camera herkent zelf verdachte situaties
Op het spoor en in de stations zijn op dit moment meer dan 3500 camera’s geïnstalleerd. Deze beelden worden nu nog bekeken door medewerkers van de meldkamer die pas kunnen ingrijpen als zij iets vreemds constateren. Deze waarneming wordt straks gedaan door de camera zelf. De medewerkers hoeven dus niet meer naar duizenden camera’s te turen. „Aan de camera’s is geleerd hoe het spoor eruit hoort te zien en dat het systeem moet waarschuwen wanneer er iets gebeurt dat afwijkt”, legt de ProRail-woordvoerder uit. „Ook ziet de camera of er zaken op het spoor liggen of mensen zich ophouden langs het spoor die daar niet thuishoren.”
Pakkans vergroten
Zodra de camera afwijkend gedrag signaleert, wordt de centralist in de meldkamer gewaarschuwd. „De centralist neemt contact op met de hulpdiensten of stuurt de met GPS uitgeruste Incidentbestrijders er direct op af. Hiermee vergroten we de pakkans en kunnen we gevaarlijke en overlastgevende situaties voorkomen. Bedenk dus: op het lopen langs het spoor staat een boete van 140 euro.”
De mobiele camera’s gaat de spoorlopers, vandalen, spoorboomduikers en andere onbevoegden rond het spoor ook registreren om ze zo aan te kunnen pakken. Daarnaast hoopt ProRail er suïcides mee te voorkomen.
Naast het nieuwe camerasysteem is er de afgelopen jaren extra geïnvesteerd in extra hekwerk en natuurlijke barrières zoals sloten en bebossing om het spoor nog beter af te sluiten tegen onbevoegden. „Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben.”