Bol.com annuleert honderden bestellingen
Na het debacle omtrent een verkeerd geprijsde hoogslaper door meubelgigant Leen Bakker is het nu opnieuw raak. RTL Nieuws laat weten dat bol.com honderden bestellingen annuleerde vanwege een door hen gemaakte fout met de prijs. Klanten van de website laten het er echter niet bij zitten. Zij eisen levering van het parfum voor de beloofde prijs.
Juridisch advies
De kopers van het parfum hebben juridisch adviesbureau Aliter Melius ingeschakeld. Hetzelfde bureau stond eerder ook al de gedupeerden van de kopers van de hoogslaper van Leen Bakker bij. Toen zonder succes.Volgens bol.com is er een fout gemaakt met de afprijzing van het parfum op de site. Een deel van de klanten kreeg het parfum wel voor die prijs, maar honderden mensen grepen net mis.
Er zou sprake zijn van een ‘vergissing’ aan de kant van bol.com omdat de lage prijs niet zou kunnen kloppen. Maar dat is niet waar de gedupeerden bezwaar tegen maken. Zij geven aan dat het niet gaat om de hoogte van de prijs, maar om de voorraad van het product. „Ze hebben het parfum verkocht voor prijs, geleverd tot de voorraad op was en toen tegen de rest van de kopers gezegd ‘jammer’”, aldus Loonstein, juridisch adviseur van Aliter Melius.
@bol_com hey. Me vriendin heeft parfum bij jullie besteld maar krijgt hem niet omdat jullie een fout hebben gemaakt. Beetje vreemd.
— Wim (@Wim_G) November 6, 2017
Ongelijke behandeling
Loonstein zegt dat er sprake is van een ongelijke behandeling omdat een groot aantal mensen het parfum wel hebben gekregen en mogen houden. „Als het echt in vergissing is geweest dan had niemand het moeten krijgen.” bol.com heeft nagelaten aan te geven dat er maar een beperkte voorraad beschikbaar was, en dat is misleidend geweest.
Vanmiddag kregen de gedupeerden van Bol.com te horen dat ze het parfum niet krijgen. In plaats daarvan biedt Bol.com ze een kortingsvoucher van 10 euro aan die geldt voor andere parfums. Bol.com liet eerder vandaag aan EditieNL weten het recht te hebben de bestelling te annuleren. Klanten zouden zo gezegd gezien moeten hebben dat de prijs van het parfum veel te laag was.
Gedupeerden https://t.co/1AdfVkV8S5 naar rechter na foute prijs parfum: De webwinkel annuleerde honderden… https://t.co/6uDhSk1FNK #1971dsgn pic.twitter.com/I5xxrAboJC
— Chris Hempenius (@1971dsgn) November 7, 2017
Rechtszaak
De gang naar de rechter lijkt volgens Loonstein onontkoombaar. „ Het is het zoveelste voorbeeld van een grote webwinkel die haar klanten lokt met aantrekkelijke aanbiedingen, gelden incasseert maar als het de webwinkel zo uitkomt gewoonweg niet levert.”