ABN Amro test medewerkers met nepcadeau
Medewerkers van ABN Amro dachten afgelopen week dan toch een kerstpakket te krijgen. Maar niets was minder waar. De bank testte haar medewerkers op phishingmails.
Toch geen bedankje
De mail ging over een soort gadget die de medewerkers kregen als dank voor hun inzet voor de bank. Via een link konden ze zien wanneer de gadget werd geleverd op hun kantoor. Maar als ze op de link klikten, konden ze lezen dat het om een test ging en ze helemaal geen bedankje kregen.
„Het was een test-phishingmail die we hadden verstuurd. Onze medewerkers konden aan een aantal dingen in de mail zien dat het nep was", vertelt Jeroen van Maarschalkerweerd, woordvoerder van ABN Amro. De bank doet het regelmatig om zo hun medewerkers oplettend te maken naar dit soort mails.
‘Dit was een beetje slordig’
Maar niet iedereen kon de lol inzien van het ‘nepcadeau’. Vakbond de Unie kreeg klachten binnen van medewerkers van ABN Amro. „Het is natuurlijk ingewikkeld om werk te maken van het onderwijzen van personeelsleden over risico’s in het werkveld. Welke onderwerpen neem je dan? Dit was gewoon een beetje slordig", vertelt Reinier Castelein, voorzitter van de Unie.
Het ‘nepcadeau’ lag nogal gevoelig bij een aantal medewerkers. „Twee jaar geleden hebben we het kerstpakket afgeschaft. Dat hebben ze niet leuk gevonden", aldus Maarschalkerweerd. „Dat begrijpen we en we hebben het dan ook nooit zo bedoeld. De volgende keer kijken we beter naar hoe we dit moeten aanpakken. Het is niet bedoeld om mensen een vervelend gevoel te geven." Volgens hem klikken de mensen vaker op een phishingmail waar mensen iets kunnen krijgen. Uit de test-phishingmails blijkt dat 1 op de 5 mensen alsnog op de mail heeft geklikt.