Mutsjesactie innocent voor onze opa’s en oma’s
Tropische drankjes met een winters mutsje op: zo zullen de smoothies van innocent in februari in de schappen verschijnen. Hiermee willen ze voor de twaalfde keer geld inzamelen voor eenzame ouderen in Nederland. Wordt het steunen van goede doelen door commerciële bedrijven hiermee steeds meer de trend?
In actie voor onze opa’s en oma’s
Elke winter creëert innocent samen met het Nationaal Ouderenfonds en honderden breiers in Nederland kleine, wollen mutsjes voor op hun smoothies. De opvallende drankjes verschijnen vervolgens in de winkel, voor elk verkocht exemplaar gaat er 20 cent naar het fonds. Hiermee komen ze in actie voor de één miljoen ouderen in Nederland die af en toe eenzaam zijn én de tweehonderdduizend ouderen die zich extreem alleen voelen. Het Nationaal Ouderenfonds brengt deze mensen met elkaar en anderen in contact door middel van activiteiten, gezamenlijke diners en uitjes. Het streven dit jaar? 150.000 mutsjes maken, een recordaantal.
Meesterbreiers
Dit jaar haakt zelfs de NS aan voor de ‘Goedgemutste Breicampagne’: vandaag zal er een zogenaamde ‘breitrein’ van Eindhoven naar de ‘KreaDoe’ in de Jaarbeurs in Utrecht rijden. Breisters, ouderen en vrijwilligers verzamelen zich deze ochtend voor een ritje richting de beurs die in het teken van handgemaakt en ‘Do It Yourself’ staat. Mensen die het breien nog niet helemaal in de vingers hebben, worden hier bijgestaan door zogenaamde meesterbreiers: dit zijn fanatiekelingen die zich al jaren inzetten voor de campagne. Rika Ottevanger (88) is daar een sprekend voorbeeld van – ze breit al sinds jaar en dag mee.
Maatschappelijk ondernemen
Of dit soort initiatieven steeds vaker van de grond komen? Volgens het onderzoek ‘Geven in Nederland’ (2017) van onder andere hoogleraar filantropie Theo Schuyt in ieder geval wel. Volgens de schattingen die gemaakt zijn geven Nederlandse bedrijven voor ongeveer 2 miljard euro aan goede doelen en zijn de afgelopen jaren steeds meer bedrijven gestart met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Bedrijven lijken zich in toenemende mate actief in te zetten om met hun expertise bij te dragen aan het succes van goede doelen.
Van luiers tot knuffelbeesten
Innocent is dan ook niet het enige bedrijf dat een eigen product koppelt aan een goed doel: zo werken Pampers en Unicef al sinds 2006 samen om tetanus bij moeders en pasgeboren baby’s de wereld uit te helpen. Bij elke aankoop van een pak luiers schenkt Pampers één vaccin tegen tetanus aan Unicef. Ook Dopper is bekend geworden met het design en verkoop van een waterfles die moet bijdragen aan het gebruik van schoon kraanwater en het terugdringen van de hoeveelheid plastic afval. Daarnaast schenkt Ikea bij de aankoop van een speelgoedbeest en kinderboek 1 euro aan onderwijs voor kinderen: allemaal voorbeelden van ‘cause marketing’, het verkopen van een product voor een goed doel. Een mooie aanleiding voor de aankoop van die extra vitamines mét minimuts, denken wij zo.
Meedoen
Meebreien kan nog tot en met 8 december. Tot en met die datum kunnen mutsjes bij innocent worden ingeleverd. Informatie vind je op degoedgemutstebreicampagne.nl.