Els Anker
Els Anker Nieuws 14 okt 2017
Leestijd: 2 minuten

Hoger btw op boodschappen niet goed voor leefstijl

Als de dagelijkse boodschappen duurder worden door een verhoging van het btw-tarief, bevordert dat een ongezonde leefstijl en belemmert het duurzame ontwikkelingen in de voedselsector. Daarvoor waarschuwen supermarkten, keurmerken en gezondheidsdeskundigen zaterdag in Trouw.

Deze week presenteerden VVD, CDA, D66 en CU het regeerakkoord. Daarin staat dat het nieuwe kabinet het lage btw-tarief wil verhogen van 6 naar 9 procent. Groente, fruit en andere levensmiddelen zullen daardoor duurder worden.

Verkeerd signaal

Ingrid Steenhuis, hoogleraar preventie aan de Vrije Universiteit, noemt dat in de brief ‘een verkeerd signaal’, schijft Trouw. Een gezonde leefstijl moet juist ‘gemakkelijk en aantrekkelijk’ worden gemaakt. De brief is een initiatief van de groente- en fruitbranche, maar ook ondertekend door onder andere de Wageningen Universiteit, supermarktkoepel CBL en de NPHF Federatie voor Gezondheid.

De organisaties krijgen bijval van consumentenorganisatie Foodwatch, die een handtekeningenactie is begonnen om het nieuwe kabinet te dwingen groente en fruit niet duurder te maken, maar juist btw-vrij.

Junkfood

„De prijsverschillen tussen junkfood en gezond eten worden al jarenlang alleen maar groter. De supermarktschappen liggen vol spotgoedkoop junkfood. Een donut kost 55 cent, een Mars pakweg 36 cent, een roze koek 16 cent en een appelkoek 11 cent. Een appel daarentegen kost 59 cent, een paprika 99 cent en een avocado al snel meer dan een euro”, aldus Foodwatch.
Volgens de organisatie eten zes op de zeven Nederlanders onvoldoende groente en fruit. Consumenten kunnen via de website van foodwatch meedoen aan de actie.

Minder vlees

De ondersteuners van het initiatief pleiten voor een verlaging van het btw-tarief voor groenten en fruit tot 0 procent. Ze voelen zich gesteund door de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) die de overheid in een rapport adviseerde meer oog te hebben voor duurzaamheid en minder vlees en zuivel te produceren.

Duurzame voeding is in Nederland aan een sterke opmars bezig. Het afgelopen jaar steeg de omzet van 3 naar 3,7 miljard euro, meldt de krant. Volgens de Monitor Duurzaam Voedsel, die de Wageningen Universiteit jaarlijks in opdracht van het ministerie publiceert, was in 2016 van al het verkochte voedsel 10 procent duurzaam. Dat was in 2010 nog 3,5 procent.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.