Deze tien ideeën van de ANWB moeten files voorkomen
Vrachtwagens een eigen rijstrook geven is een van de tien plannen die de ANWB heeft aangedragen om fileleed in Nederland tegen te gaan. Dinsdag wordt het rapport Maak Nederland Filevrij door de ANWB aangeboden aan de Tweede Kamer.
Met tien concrete voorstellen hoopt de ANWB iets te doen aan de alsmaar toenemende files. De gemiddelde spitslengte was vorig jaar 215 kilometer, in 2014 was dat nog 125 kilometer.
Stemmen
De ideeën om knelpunten op snelwegen op te lossen komen van 12.000 ANWB-leden en 150 medewerkers van de Wegenwacht. Leden mochten stemmen op de beste maatregel.
De populairste maatregel onder automobilisten? Vrachtwagens een eigen rijstrook geven, zoals nu op de A16 en A20 bij Rotterdam. Daar stemde 23 procent van de deelnemers aan de enquête voor. Waar zo´n strook niet mogelijk is, zouden standaard drie (in plaats van twee) rijstroken moeten komen.
Fietsen
Ook minder variatie in de maximumsnelheid en beter openbaar vervoer op filegevoelige trajecten behoren tot de aanbevelingen. „Het perspectief van de weggebruiker als dagelijkse ervaringsdeskundige is een waardevolle aanvulling op de visie van professionals", aldus een woordvoerder. De leden geven volgens hem aan dat de oplossingen alleen in combinatie met elkaar effectief zijn.
Andere punten in het filebestrijdingsplan zijn: uitbreiding van het wegennet, investeren in slimme technologie en betere reisinformatie. Als het aan de ANWB-leden ligt wordt bovendien fietsen van en naar het werk meer gestimuleerd. Dat kan bijvoorbeeld door een beter fietspadennet of het fiscaal aantrekkelijker maken om een (elektrische) fiets te kopen. Woon-werkverkeer met de auto in de ochtend- en avondspits moet juist worden ontmoedigd door meer thuiswerken en flexibelere werktijden. Meer politie op de snelweg en beter lering trekken uit verkeersongevallen maken het tienpuntenplan compleet.
Het rapport gaat tevens naar de Mobiliteitsalliantie die eind vorig jaar werd opgericht. Ook die zet zich in voor effectieve aanpak van de drukte op de wegen en kijkt daarbij ook naar mogelijkheden om het treinverkeer soepeler te laten verlopen. Naast de ANWB maken onder meer de Nederlandse Spoorwegen, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en stadsvervoerders GVB (Amsterdam), RET (Rotterdam) en HTM (Den Haag) er deel van uit.
Uitslag stemming
- Geef vrachtverkeer een eigen rijstrook (23%)
- Verbeter het openbaar vervoer (19%)
- Verminder het woon-werkverkeer (14%)
- Breid het wegennet uit (13%)
- Investeer in slimme technologie (9%)
- Verminder snelheidsverschillen (8%)
- Stimuleer het gebruik van de fiets (6%)
- Meer politie op de snelweg (5%)
- Leer van verkeersongevallen (2%)
- Zorg voor betere reisinformatie (1%)