8x kostbaarste kunstbloopers: elleboog door Picasso
De Nationale Kunstweek komt er volgende maand aan en Eindhoven staat deze week in het teken van Dutch Design, met talloze ontwerpen en kunstwerken die op de toekomst zijn gericht. Dat moet allemaal maar goed gaan… En helaas gaat dat het niet altijd. Legendarische kunstincidenten hebben zich voorgedaan, van een elleboog door een miljoenendoek tot een kind dat legokunst tot duizenden losse stukjes maakte en een nogal ‘dure selfie’. De tien dure kunstbloopers op een rij… en een waarschuwing voor museumbezoekers…
Elleboog van 40 miljoen
Trots vertelde casino-hoteleigenaar Steve Wynn over zijn Le Rêve van Picasso (1932) die hij in ’97 voor 48,8 miljoen op een veiling kocht. In Las Vegas vertelde hij vrienden enthousiast over de aanstaande verkoop van Le Rêve, voor het lieve sommetje van 139 miljoen dollar. Bij een zwaai met zijn arm ging Wynn met zijn elleboog dwars door het schilderij. Hoewel de waarde van de Picasso met 40 miljoen daalde, kon de eigenaar er toch wel om lachen. In 2013 werd het een schaterlach: Wynn verkocht Le Rêve alsnog, voor 155 miljoen.
Kunst als vuil aangezien
Een rubberen bak onder een toren van houten latten, waarbij een laag verf in de bak regenwater moest voorstellen. Dat was het kunstwerk Wenn’s anfängt durch die Decke zu tropfen van Martin Kippenberger. Een schoonmaakster van het Ostwall Museum in Dortmund begreep de kunst in 2011 niet zo, maar zag het als een werkuitdaging. Zij poetste de boel en zorgde voor een (onherstelbare) schadepost van 705.000 euro.
Losse schoenveters
Dubbele knoop! Je moeder heeft het vast vaak geroepen, maar een man in het Fitzwilliam Museum in Cambridge had in 2006 zijn veters niet zo goed gestrikt. Zijn schoenveter hing zelfs los, waardoor hij struikelde. Vervelend voor die meneer, met dat gold ook voor enkele decoratieve Chinese vazen van Qing uit de 17e eeuw. De man viel erop, waarna het herstellen van de scherven een half jaar duurde. Kostenpost: 673.000 euro.
Kostbaarste selfie ooit
Met de laatste tentoonstelling van de Britse multimedia-artiest Simon Birch liep het niet goed af. In de 14th Factory pop-up gallery in Los Angeles vulde Birch veertien kamers met kunstwerken van zestien kunstenaars en was daar zes jaar mee bezig. Een reeks kronen op pilaren leek een student een prachtige plek voor selfie. Gevolg: alle pilaren vielen als dominostenen om. Deze selfie moet met 168.000 euro aan schade de duurste selfie ooit zijn.
Even krijt wegvegen
Artiest Gary Simmons vierde in zijn appartement een feestje. In de woning in New York hing een van zijn krijtkunstwerken. Kenners wisten wel dat de krijtvlekken niet zomaar op het bord waren gekomen, een uitgenodigd Victoria Secret-model niet. Met een paar simpele vegen met een vochtige doek was de krijtkunst verdwenen. Net als, omgerekend, 84.000 euro.
Kruiswoordje invullen
Arme Arthur Koepcke. Veel mensen genoten van zijn Reading-work-pieces in Neues in Neurenberg, een museum vol interactieve kunst. Dat interactieve was bij zijn kunst-kruiswoordraadsel nou net niet het geval. Een 91-jarige dame nam de begeleidende tekst ‘woorden invullen’ serieus, hadden ze dat er ook maar niet bij moeten zetten natuurlijk. Zij vulde het 72.000 euro kostende kruiswoordraadseltje dus keurig in.
Meedogenloze sloopkogel
Ook buiten het museum kan het misgaan. In Raalte stond een mooi aluminium kunstwerk voor het plaatselijke postkantoor, een gebouw dat rijp was voor de sloop. Niemand had de bouwvakkers verteld dat ‘dat ding’ voor het postkantoor een prijzig kunstwerk was en de sloopkogel wist dat al helemaal niet. Die vernietigde zo 25.000 euro.
Leuk, lego!
Het bouwen van een lego-standbeeld op de Movie-expo in Zhejing in China duurde drie dagen, het vernietigen ervan enkele tellen. Een 4-jarig jongetje kon de leuke toren niet weerstaan en het bordje ‘niet aanraken’ nog niet lezen. Het lego-karakter lag in no-time en enkele duizenden stukjes op de vloer. Kunstenaar Zhao meldde dat de ouders van het kind niet hadden aangeboden de schade (13.500 euro) te vergoeden en dat hij daardoor ‘begon te twijfelen aan de mens’.
Samengesteld door HomeToGo.