10 miljoen Amerikanen zagen Rusissche advertenties
Voor en na de Amerikaanse verkiezingen zagen zo’n 10 miljoen Amerikanen politieke advertenties uit Rusland op Facebook. De advertenties waren gericht op onderwerpen als wapenrechten, problemen met immigratie en de LHBT-gemeenschap. Dat schrijft Facebook in een blogpost.
Een deel van de advertenties was bedoeld om mensen aan te moedigen bepaalde Facebookpagina’s te volgen. Van alle advertenties was 44 procent te zien voor de Amerikaanse verkiezingen en 56 procent erna. Facebook heeft de informatie maandag aan het Congres gegeven.
Krachtiger optreden
In de blogpost beantwoordt Facebook een aantal vragen. Eén van die vragen is waarom Facebook niet iedere advertentie kan verwijderen die de eigen regels breekt. Het platform legt uit dat het miljoenen advertenties per week beoordeelt en dat iedere dag ongeveer 8 miljoen advertenties worden aangeven. Om het nog beter te doen, gaat het verbeteringen doorvoeren. Facebook wil onder andere het adverteren transparanter maken, krachtiger optreden tegen ‘foute’ advertenties en de inhoud van de advertenties strenger aanpakken.
Sommige advertenties waren betaald met de Russische munteenheid roebel. Waarom kreeg Facebook zo niet in de gaten dat er iets niet klopte? Volgens het platform is een munteenheid niet een goede manier om opmerkelijke activiteiten waar te nemen. Er zouden ontzettend veel adverteerders zijn die met de roebel betalen en de meerderheid van hen doet helemaal niets fout.
Facebook was always anti-Trump.The Networks were always anti-Trump hence,Fake News, @nytimes(apologized) & @WaPo were anti-Trump. Collusion?
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) September 27, 2017
Onderzoek
Facebook is onderdeel van het onderzoek naar de Russische invloed op de verkiezingen vorig jaar. De rol van social media is hierin erg belangrijk. Twitter en Google worden ook gehoord in het onderzoek. Niet alleen het Congres doet onderzoek naar de inmenging, ook oud-FBI directeur Robert Mueller.