Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 22 sep 2017
Leestijd: 2 minuten

We stellen dierenartsbezoek vaak uit om hoge kosten

Heeft je huisdier een kwaaltje? De meeste Metro-lezers wachten even tot het vanzelf weer over gaat in plaats van meteen naar de dierenarts te rennen. Reden: het vaak hoge prijskaartje dat aan zo’n bezoekje hangt.

Dat blijkt uit een poll van Metro onder zo’n 3800 lezers. 43 procent wacht eerst even tot de kwaal vanzelf overgaat. „Als ik de deurklink vasthoud ben ik al 25 euro kwijt”, zegt een lezer. „Ik wacht liever even.” Een ander stond na 10 minuten buiten met een zalfje voor haar kat en een rekening van 200 euro.

Grote verschillen in prijzen

Uit de reacties blijkt dat er veel verschillen zijn tussen de prijzen van dierenartsen. Een Metro-lezer zou voor een scan van haar hond bij de ene dierenarts 600 euro kwijt zijn geweest, en bij de tweede die zij raadpleegde was dat 250 euro. „Toen vroeg ik me toch wel af waarom daar zoveel verschil in kan zitten. Blijkbaar kunnen ze vragen wat ze willen en ze weten dat je alles voor je dier overhebt”, zegt de Metro-lezer in een reactie.

„Dierenartsen zouden de prijs van een consult moeten verlagen, want die is bizar hoog”, zegt een ander. „Soms ben je amper 5 minuten binnen en moet je een consult van 24,95 euro aftikken. Dat is snel verdiend en nog geen probleem verholpen.”

https://www.facebook.com/Metro/posts/1469770083070896

Een ander begrijpt dat het pand waarin de dierenarts zit betaald moet worden en dat de studie ook niet gratis is „maar het lijkt mij dat je zo’n studie niet alleen bent begonnen om je zakken te vullen, maar om je hart te volgen en dieren in nood en pijn te willen helpen”, zegt een lezer die ook vindt dat de prijs voor een consult naar beneden moet.

Spaarrekening voor je huisdier

Veel huisdiereigenaren denken dus zelf goed in te kunnen schatten wanneer het echt nodig is om naar de dierenarts te gaan. Ruim een derde echter gaat meteen. „Al kost het mij m’n hele maandloon of meer, hij wordt gewoon geholpen”, zegt er een. Veel lezers hebben ook een verzekering afgesloten of hebben een ’spaarrekening’ voor hun huisdier waarop ze maandelijks geld storten om medische kosten in de toekomst te kunnen betalen. „Mijn katten hebben een eigen spaarrekening. Daar gaat maandelijks een bedrag naartoe om medische kosten te dekken. Maar bij een hoog bedrag en dus meestal een invasieve behandeling ga ik toch echt nadenken of ik wel in het belang van het dier bezig ben.”

16 procent van de Metro-lezers zegt wel naar de dierenarts te gaan, maar een grens aan de uitgaven te hebben gesteld. 8 procent stelt een bezoek zo lang mogelijk uit.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.