Vindicat versus Sikkom: wie heeft gelijk?
De Groningse studentenvereniging Vindicat atque Polit kwam zondagmiddag in opspraak nadat er een incident had plaatsgevonden in een sushi-restaurant een week eerder, op zondag 3 september.
Nieuwssite Sikkom.nl bracht naar buiten dat een groep van ongeveer tweehonderd leden zich flink had misdragen tijdens een etentje. Er zou tegen de muren zijn geplast, glazen werden kapot gegooid en er waren flessen wijn gestolen.
Het bestuur van Vindicat en een woordvoerder van het restaurant zwakken deze berichten nu af. Er zou bijna niets zijn gebeurd. Sikkom.nl weet het wel zeker: meerdere bronnen bevestigen dat er wel degelijk misdragingen plaats hebben gevonden.
Vindicat: Het viel wel mee
Op maandag kwam het bestuur van Vindicat met een afzwakkende verklaring omtrent de gebeurtenissen.
Het bestuur van Vindicat is geschrokken van de berichtgeving op sikkom.nl. Naar aanleiding van de berichtgeving zijn wij direct een onderzoek gestart naar de gebeurtenissen op zondag 3 september in de Sushi Mall in Groningen.
Uit gesprekken met meerdere bedrijfsleiders komt niet naar voren dat de restaurantgasten zich ernstig hebben misdragen. Er is volgens het restaurant geen sprake van schade en de leden van Vindicat zijn volgende keer gewoon weer welkom.
Echter vinden wij het erg belangrijk om de gehele waarheid boven tafel te krijgen. Uit contact met de politie die – volgens de bedrijfsleiding van het restaurant – door omwonende is opgeroepen, blijkt dat de politie ter plaatse is geweest als gevolg van een geluidsoverlast-melding voor het restaurant. Na een gesprek met de overlastgevers is verzekerd dat de overlast zou stoppen, hierna zijn er geen verdere meldingen door de politie ontvangen. We zullen de huisoudsten van de aanwezige Vindicathuizen in de loop van de ochtend spreken om ook van hen een reflectie op de avond te krijgen.
Als uit deze gesprekken of uit andere aanvullende informatie alsnog blijkt dat leden van Vindicat zich buiten onze vereniging dusdanig hebben misdragen, zullen er alsnog gepaste maatregelen volgen.
Ook het restaurant komt met een afzwakkende verklaring. Aan NU.nl meldt het: „Er was geluidsoverlast. Maar dat de leden van Vindicat schade hebben aangebracht of personeel onjuist zouden hebben bejegend, klopt helemaal niet.”
Sikkom houdt de poot stijf
Beide partijen ontkennen dat er eventuele misdragingen, behalve de geluidsoverlast, plaats hebben gevonden. Zat Sikkom, de nieuwswebsite die het bericht naar buiten bracht, dan fout?
„Wij staan 100 procent achter ons verhaal”, reageert Willem Groeneveld van Sikkom.nl. „Dit verhaal is een aantal dagen geleden bij ons binnengekomen via medewerkers van het restaurant. In die paar dagen tijd heb ik geprobeerd de eigenaren aan de telefoon te krijgen voor een bevestiging, maar toen men doorhad dat ik pers was, heb ik niemand meer aan de lijn gekregen. Ik heb het meerdere keren geprobeerd, maar er was altijd een reden om niet met mij te spreken.”
Niet alleen medewerkers van het restaurant, ook andere bronnen hebben zich gemeld bij Groeneveld. „Andere bezoekers die ook in het restaurant waren die dag, hebben het verhaal aan ons bevestigd. Er is zelfs een bron van binnen Vindicat die het verhaal bevestigt. Volgens dat lid werd er geschoffeerd en geïntimideerd.”
Gemeenschappelijke belangen?
„Het verbaast mij niet dat er zo gereageerd wordt”, vervolgt Groeneveld. „Vindicat ligt onder een vergrootglas en wil niet in een kwaad daglicht komen te staan. De Sushi Mall heeft belang bij het behoud van deze klant, die nu op het spel staat. Ze verdienen gewoon een behoorlijke cent aan Vindicat. Zij hebben er baat bij als Vindicat bij hen komt eten. Ik begreep van de medewerkers dat ze streng zijn toegesproken om geen contact te zoeken met de media.”
„We hebben niets tegen Vindicat en niets tegen studenten. Groningen is een echte studentenstad en dat maakt het juist zo mooi hier. Vindicat levert daar ook een positieve bijdrage aan en we schrijven ook positief nieuws over hen. Maar dit verhaal is echt waar, bevestigd door meerdere bronnen en wij staan er 100 procent achter. We zijn bezig met een follow-up van dit verhaal en hopen binnenkort bronnen aan het woord te laten die met naam en toenaam hun verhaal willen doen.”
Niet uit de lucht vallen
Marc Mohr (22) is sinds maandag de nieuwe rector van Vindicat. Op zijn eerste dag hangt hij de hele dag met de pers aan de telefoon. Hij reageert op de verklaring van Sikkom: „Ik geloof niet dat Sikkom iets verzint, maar wat er in het bericht stond, geloofde ik niet direct. Ik kon mij niet voorstellen dat onze leden een serveerster om zouden duwen, bijvoorbeeld. Maar ik weet ook: dit komt niet zomaar uit de lucht vallen. Misschien is er iets gebeurd. Er zaten natuurlijk ook mensen die geen lid zijn van Vindicat en het was er erg druk met tweehonderd etende leden. Ik kan mij voorstellen dat andere bezoekers daar overlast van hebben gehad. We hebben uitvoerig gesproken met onze leden die daar waren en zij zeggen dat er inderdaad geluidsoverlast was, maar meer niet. Ik ben dan ook blij dat het restaurant nu aan heeft gegeven dat er niets is gebeurd.”
„Als de rust weer een beetje is wedergekeerd, wil ik graag praten met Sikkom. Zij hebben hun bronnen en die beschermen ze natuurlijk, terecht. Maar ik zou graag hebben dat die bronnen ook met mij willen praten zodat ik er achter kan komen wat er nu gebeurd is. Want op dit moment kan ik er niet zo veel mee. Ik heb verder niks tegen Sikkom, ze doen ook gewoon goed werk en dat doen ze ook voor ons. Ik zou graag een goede verstandhouding met ze willen houden.”