Reizigers klagen meer over openbaar vervoer
We zijn een stuk ontevredener over het openbaar vervoer. Tussen april en juli kreeg het OV loket 893 klachten binnen. Dat is zeven procent meer dan vorig jaar, weet De Telegraaf. De meeste mensen zijn ontevreden over dienstuitvoering (45 procent) en het vervoersbewijs (27 procent).
https://www.facebook.com/Metro/posts/1463164720398099
Geld terugkrijgen
Volgens Wilma de Jong, plaatsvervangend hoofd van het loket, zijn mensen daarna ontevreden over het terugkrijgen van geld en het normaal afhandelen bij het wisselen van abonnementen. Ook wordt er vaak onterecht geld betaald. „Het moet reizigers veel makkelijker worden gemaakt om snel geld terug te krijgen als men daar recht op heeft. Het initiatief moet dan uitgaan van de vervoerder”, is één van de conclusies in het rapport.
Oplossingen en tevredenheid
In het rapport wordt voor verschillende oplossingen gepleit. Zo moeten er volgens OV loket vaste contactpersonen komen op de klantenservice als het gaat om langlopende klachten. Tijdens werkzaamheden moeten er betere alternatieven worden geboden en mag de reistijd niet veel langer zijn.
Gelukkig is het niet alleen negativiteit, het OV loket kijkt ook naar de positieve kanten van het reizen. Reizigers zijn namelijk ook vaak genoeg tevreden, weet De Jong: „Ze vinden het fijn als de chauffeur vrolijk goedemorgen zegt en even wacht met wegrijden tot je zit. Ook wordt het als prettig ervaren als je vriendelijk antwoord krijgt op vragen.”