Koffie betalen met je vingerafdruk
Betalen met je pinpas zonder dat je je pincode hoeft in te voeren: daar is iedereen al lang gewend aan. Maar in Enschede doken ze vandaag een stukje verder de toekomst in. Op de Saxion Hogeschool konden de medewerkers op de eerste collegedag betalen met hun vingerafdruk.
Nieuwe werkwijze
De medewerkers van de school ontvingen vanmorgen een mail met het bericht dat er een nieuwe werkwijze was ingevoerd. Hun vingerafdruk werd gescand en opgeslagen, en op basis daarvan werd gekeken hoe veel koffie ze dronken. „De medewerkers mochten maximaal vier koppen koffie op een dag drinken vanwege de cafeïne. Daarop werden ze gecontroleerd”, vertelt woordvoerder Menno Bergman.
Bergman vertelt dat het bestuur verrast was over hoe veel medewerkers hun vingerafdruk zo maar afgaven: „De medewerkers waren in eerste instantie verbaasd over het bericht, maar ook enthousiast. De meesten hadden er geen moeite mee hun vingerafdruk af te staan.”
‘Get ready for a smart world’
Je voelt het misschien al een beetje aankomen: de school haalde op de eerste collegedag een grap uit met haar medewerkers. „Het was een sociaal experiment om onze nieuwe campagne te lanceren, genaamd ‘Get ready for a smart world’. We willen onze studenten én medewerkers laten nadenken over de technologie van morgen”, aldus Bergman.
Het is niet het eerste sociale experiment wat de school uitvoert. Bij Club Air in Amsterdam zette de school een lifestyle-scan in. Dit apparaat scande de telefoons van de jongeren op hun profiel. Daarmee werd bepaald of ze bij het publiek in de club pasten. Bergman: „Het doel was om een publiek te krijgen met zo veel mogelijk verschillende soorten mensen. We hadden vier verschillende profielen gecreëerd. Wanneer er van één profiel te veel mensen binnen waren, mochten de mensen in de wachtrij met datzelfde profiel zogenaamd niet naar binnen.” In het filmpje hieronder zie je hoe de mensen in de wachtrij reageerden.
Met de campagne wil de school dus hun studenten en medewerkers laten nadenken over de technologie van morgen. „We willen het met ze hebben over wat de consequenties zijn van deze technologie. Wanneer is er bijvoorbeeld sprake van privacy?” Volgens Bergman zijn de jongeren zich heel bewust van de technologie. „Voor hen is deze technologie veel vanzelfsprekender dan voor de mensen die voor 1990 zijn geboren.”