Dit najaar ov-poortjes dicht in alle grote steden
Dit najaar gaan de toegangspoortjes op alle stations in de grote steden dicht. Vanaf dat moment moet ruim 90 procent van de treinreizigers op zijn reis een poortje passeren. NS begint donderdag met een driedaagse proef op Amsterdam Centraal.
Sinds 2014 zijn op 71 stations de toegangspoortjes gesloten. Hierdoor komt 71 procent van de reizigers een gesloten poortje tegen tijdens de reis. De komende maanden volgen naast Amsterdam Centraal onder meer Utrecht Centraal en Den Haag Centraal.
Sluiting vergt maatwerk
„De stations in deze laatste fase behoren tot de belangrijkste en meest complexe om de poortjes te sluiten”, laat NS weten. „We pakken dit zorgvuldig aan. Het vergt maatwerk, want ieder station heeft zijn eigen dynamiek en inrichting.”
Er wordt op Amsterdam Centraal begonnen met een proef. Van donderdag tot en met zaterdag is het station de hele dag alleen toegankelijk met een ov-chipkaart. Als de proef goed verloopt, volgt in de maanden erna definitieve sluiting. Er is hier al ervaring opgedaan in de nachtelijke uren; tussen 23.15 uur en 07.00 uur zijn de poortjes al in gebruik.
Uitzwaaien blijft kunnen
Iemand uitzwaaien op het perron of even het station binnenlopen om bij een winkel iets te kopen blijft mogelijk. Wie genoeg saldo op zijn ov-chipkaart met NS-product heeft staan, kan naar binnen en binnen een uur kosteloos weer uitchecken.
Bezoekers zonder chipkaart die naar de andere zijde van het station willen, kunnen de nieuwe fiets- en voetgangerstunnel of een van de twee nieuwe passages in het station gebruiken. De horecagelegenheden aan het eerste perron blijven toegankelijk zonder in te checken via de nieuwe trappen vanuit de centrale hal.
Gevoel van veiligheid
Van de vier grootste steden heeft tot nog toe alleen Rotterdam een met poortjes afgesloten station. Op stations met gesloten poortjes geeft 89 procent van de reizigers aan zich veilig te voelen. Op stations zonder poortjes is dit 79 procent.
„Rond stations waar de poortjes gesloten zijn zien we minder zwartrijders, de belangrijkste aanleiding voor agressie, en een verhoogd veiligheidsgevoel bij reizigers”, zegt commercieel directeur Hans Peters. Bijkomend voordeel is volgens Peters dat reizigers die door een poortje moeten niet vergeten in of uit te checken.