‘Reclames weg, NPO moet niet aan kijkcijfers denken’
Als het aan Paul Römer, de directeur van de Omroep NTR ligt, verdwijnen de reclames van NPO1, 2 en 3 en de radiozenders. Volgens hem moet ook andere doelen van de publieke omroep – zoals het bereiken van een groot publiek – aan de kant worden geschoven.
„Dat is gedeeltelijk een commerciële overweging”, zegt Römer in een interview met de Telegraaf. „Het is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken.”
Twaalf procent meer zendtijd
Het verdwijnen van de STER-reclames zou volgens Römer maar liefst twaalf procent extra zendtijd opleveren. In Nederland is er op de publieke omroep sowieso veel meer reclame te zien op de publieke omroepen in andere West-Europese landen. Tussen elk televisieprogramma zit namelijk een reclameblok van zo’n vijf minuten, hetgeen in bijvoorbeeld België, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk heel anders is. Daarbij worden op de NPO tijdens voetbalwedstrijden van bijvoorbeeld Oranje er alleen al twee volwaardige reclameblokken ingepland tijdens de rust.
Dit betekent dat NPO veel reclame-inkomsten zal mislopen, als de blokken eruit worden geschrapt. Jaarlijks wordt er dankzij de spotje zo’n 180 à 200 miljoen euro opgestreken. Daar komt nog eens bij dat er dus twaalf procent meer televisie en radio gemaakt moet worden (tenzij de NPO volledig terug wil vallen op herhalingen), hetgeen uiteraard ook extra kosten met zich meebrengt.
Bereid extra te betalen
Er zijn volgens Römer verschillende mogelijkheden om dat op te vangen. Zo zou volgens een onderzoek van het mediabedrijf Ericson liefst 56 procent van de Nederlanders bereid zijn om extra te betalen voor een publieke omroep zonder reclames.
De reacties op het onlangs gelanceerde platform NPO Start waren echter een stuk minder positief dan het beeld dat Römer probeert te schetsen. NPO Start kwam als een uitbreiding en upgrade op het al bestaande Uitzending Gemist met als extra opties het terugkijken in HD én dat je van alles kan genieten zonder reclames.
Dag Boer Zoekt Vrouw?
Bovendien noemt een deel in hun kritiek NPO Start juist een commercieel initiatief: „Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen", zo zei een van de vele verontwaardigden.
Ik dacht dat ik al een abonnement had bij de NPO. Het heet belasting betalen. https://t.co/dUgisDUx1v
— Paul Peeters (@palpeet) July 4, 2017
Dit terwijl Römer in zijn interview juist beweert dat de NPO al het commerciële denken overboord moet gooien. „Als je de reclames eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren", zegt Römer. „Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel."
Recht op meer geld
Toch hoeft niet per se de Nederlander meer te gaan betalen. Volgens Römer heeft de NPO namelijk al recht op meer geld via het huidige belastingsysteem. „Toen het kijk- en luistergeld werd afgeschaft, heeft de overheid indexering van ons budget beloofd, maar dat is niet nagekomen. We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar krijgen 700 miljoen euro." Dat zou het gat van het missen van reclame-inkomsten in zijn geheel natuurlijk wel opvangen.
Een andere mogelijkheid is om de programma’s op NPO 1, 2 en 3 te vermarkten aan derden, zoals dit al in Frankrijk gebeurt. Momenteel verdienen marktpartijen zoals Ziggo en YouTube geld aan NPO-programma’s, hier zou de publieke omroep een deal uit kunnen slaan.
Rigoureuze keuzes
Overigens wil Römer niet alleen van de STER-reclames af. Volgens hem moet er ook gekeken worden naar de overvloed aan radiozenders die momenteel onder de NPO vallen als er ‘rigoureuze keuzes’ gemaakt moeten worden vanwege bezuinigingen. „Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5."