‘Beste mensen’: Amsterdam kiest voor genderneutraal
Amsterdam wil het taalgebruik in de gemeente genderneutraal maken. Het aanspreken van bewoners met ‘man’ of ‘vrouw’ wordt hiermee geschuwd.
De zogenaamde ‘Regenboog Taaltips’ zijn bedoeld als handreiking voor ambtenaren om op een respectvolle manier te praten en schrijven over seksuele en genderdiversiteit.
„Het gaat om tips voor ambtenaren van de gemeente Amsterdam om inspiratie op te doen over hoe je met er met je taalgebruik voor kunt zorgen dat iedereen zich gehoord voelt. Dat kan variëren van speeches tot bewonersbrieven. Er zijn Amsterdammers die zich niet aangesproken voelen door geachte heer/mevrouw”, vertelt een woordvoerder van de gemeente aan Metro.
‘Beste Amsterdammers’
Om mensen die zich man noch vrouw voelen tegemoet te komen, worden alternatieve aanspreekvormen voorgesteld. „Sommige mensen herkennen zich niet in de hokjes man of vrouw. Om groepen mensen aan te spreken (bijvoorbeeld in een toespraak) kun je liever kiezen voor een genderneutrale term”, is te lezen in de gids. In plaats van ‘dames en heren’ of ‘geachte heer/mevrouw’ wordt daarom aangeraden te kiezen voor vormen als ‘beste mensen’, ‘geachte aanwezigen’ of ‘beste Amsterdammers’.
Ditzelfde geldt volgens de gemeente voor vaders en moeders – die je beter aan kunt spreken met ouders – en echtgenoten. „Het woord partner is vaak handig omdat je daarmee niets zegt over geslacht, of over of mensen getrouwd zijn of niet”, tipt de gemeente.
Daarnaast worden er suggesties (en no-go’s) gegeven voor de benoeming en het aanspreken van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele mensen, transgenderpersonen en intersekse-personen. Een voorbeeld hiervan is ‘bij de geboorte gezien/geregistreerd als meisje’ ter vervanging van ‘geboren als meisje’.
In navolging van Londen
In Londen werd eerder deze maand al vaarwel gezegd tegen het aanspreken van reizigers met ‘ladies and gentlemen’. Voortaan worden reizigers welkom geheten met de genderneutrale groet ‘hello everyone’.
Mark Evert, directeur consumentenstrategie van metrobedrijf Tfl, liet weten dat met dit initiatief wordt geprobeerd om alle passagiers welkom te laten voelen in de metro van Londen. „We hebben de taal die wij in aankondigingen gebruiken beoordeeld en gaan ervoor zorgen dat het volledig inclusief wordt, net als de grote diversiteit in Londen."