Evie Westland
Evie Westland Nieuws 19 apr 2017
Leestijd: 2 minuten

Nooit meer wachten voor rood licht in Utrecht?

Fietsers in de stad hebben eigenlijk altijd haast, lijkt het. Niet frustrerender dus dan twee kostbare minuten te moeten wachten voor het rode stoplicht. Jan-Paul de Beer heeft daar iets op bedacht: verkeerszuil Flo. Woensdag wordt de eerste zuil in Utrecht gelanceerd.

Schildpad

Aan de hand van drie verschillende dieren adviseert Flo de bestuurders van de tweewieler wat ze het best kunnen doen om het groene verkeerslicht te halen: afremmen, nog even flink in de pedalen gaan staan of de moed opgeven. „Als je een schildpad ziet, moet je afremmen, bij een haas juist versnellen en bij de koe is het pech. In dat laatste geval kun je het groene licht niet meer halen”, aldus De Beer.

Aan de fietser die op de juiste snelheid langsfietst om het groene licht te halen, laat Flo een duim zien. „Maar het leukst is het natuurlijk als je een haas krijgt. Dan kun je nog nét dat groene licht halen, het meest bevredigende gevoel”, lacht De Beer. Hoe hard je daarvoor moet sprinten? „Valt mee. Je moet dan denken aan een versnelling tot 6 kilometer per uur.”

Rood licht

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, nog even snel een groen licht meepakken, maar heeft het nut in een stad waar het lijkt alsof iedereen maling heeft aan de kleur van het verkeerslicht? „Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 10 procent van de fietsers door rood licht fietst. Dus dat valt reuze mee: voor de andere 90 procent is het waarschijnlijk wel fijn om dat frustrerende wachten te kunnen verminderen.”

Want die ergernis is groot, zo blijkt. Volgens innovatiebureau Springlab, het bedrijf waar Flo door andere Jan-Paul de Beer werd ontwikkeld, is wachten voor een rood verkeerslicht de grootste frustratie onder wielrijders in de Domstad. Omdat de gemeente Utrecht óók voorstander is van het stimuleren van fietsen in de stad, werd besloten om Flo in te zetten voor een testfase.

The Light Companion

Het is niet voor het eerst dat De Beer een idee bedenkt om fietsers vaker door groen licht te laten fietsen. Eerder bedacht hij The Light Companion, een strip van ledlichten op het fietspad, die je als fietser precies kon volgen om het groene licht mee te pakken. Een idee dat veel aandacht kreeg, maar uiteindelijk te duur bleek om in de hele stad te implementeren. „Flo is gelukkig wat goedkoper, dus hopelijk haalt die het wel in Utrecht.”

Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk onthult woensdag 19 april de eerste Flo van Nederland bij het Julianapark, aan de drukke fietsstraat op de kruising van de Amsterdamsestraatweg en de Marnixlaan in Utrecht. Later in het jaar komt ook in de stad Eindhoven een Flo. Als de proef succesvol blijkt, komen er meer palen. „Als het aan mij ligt, komen deze fietszuilen natuurlijk door de hele stad te staan. Maar dat is uiteindelijk aan de gemeente.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.