Via Thunderdome naar Albert Heijn
Godfried de Vries maakte de Buitenbeeld-filmpjes op Flabber en is nu de stem in de commercials van Albert Heijn.
Jij werkt onder meer als camjo’er. Wat is dat?
Camjo is een samenvoeging van de woorden camera en journalist. Je bent aan het filmen, verzorgt de belichting, stelt zelf de vragen, regisseert en doet na afloop ook de montage. Eigenlijk ben je een soort 1-mans team. Het is een manier van werken die door programmamaker Frans Bromet op de kaart is gezet.
Hoe ben je destijds bij het weblog Flabber terecht gekomen?
Eigenlijk wilde ik het liefst naar de filmacademie, maar op de één of andere manier durfde ik dat niet aan. Toen ik ging schrijven voor de website van Quote en op de redactie het idee ontstond dat we iets met filmpjes moesten gaan doen, vond ik dat een mooi moment om mijn videoambitie eindelijk serieus op te pakken. Ik kocht een camera, deed een aantal cursussen en leerde het vak vooral door te doen. Zo kwam ik in contact met Paul Opgenhaffen, één van de oprichters van Flabber, en is het balletje gaan rollen. De eerste video nam ik op in de supermarkt en ging over vleesragout.
Legendarisch werd het filmpje met twee dames, over fieldfucken en een mislukte tatoeage. Wist je bij het filmen meteen dat dit zou gaan scoren?
Pornoster Ron Jeremy was in Amsterdam en het stikte er van de media. Even verderop liepen twee meiden waar verder niemand aandacht aan schonk. Maar ik zag die tatoeage en dacht: dit kan interessant worden. En dat werd het ook. Ze begonnen met praten en, inderdaad, ik wist meteen dat dit goud materiaal was. Ze zijn een soort culthelden geworden. Net als Henk en Ingrid van de Kamasutrabeurs.
Welk filmpje staat je zelf nog het meeste bij?
Die van Thunderdome is qua views de populairste. Ik liep daar ’s nachts om drie, vier uur, volledig nuchter en was in de veronderstelling dat ik niks interessants had gefilmd. Maar Paul belde me de volgende dag op, was helemaal enthousiast en zei dat hij het hartstikke grappig vond.
Heeft het succes van Buitenbeeld je verrast?
Zeker. De mensen die op Flabber keken vonden het meteen al geweldig. Maar de laatste video heb ik zo’n vier jaar geleden gemaakt en eigenlijk is de echte populariteit pas daarna gekomen. Dat heeft zich heel langzaam als een soort olievlek over het internet verspreid.
Nu horen we je als stem in de nieuwe commercials van Albert Heijn. Dat is nogal een stap.
Na Flabber heb ik veel reportages en bedrijfsvideo’s gemaakt, onder meer voor Uber, ABN AMRO en 7 Ditches TV. Het reclamebureau van Albert Heijn nodigde me eens uit voor een gesprek. Aanvankelijk hadden ze niks voor me, maar toen Harry Piekema ermee stopte ben ik benaderd om video’s te gaan maken. Eerst alleen voor intern gebruik, maar na veel enthousiaste reacties besloten ze om het ook op televisie te gaan uitzenden.
Je voert als camjo’er gesprekken met leveranciers van de supermarkt. Die zijn natuurlijk gescript.
Denk je dat? De gesprekken zijn allemaal authentiek. De zalmkweker in de commercial is ook echt de zalmkweker van Albert Heijn. Die weet dat we langskomen voor een video over zijn vak, maar daar blijft het bij. Ik begin gewoon met filmen en vuur de nodige vragen op hem af. Zo krijg je authentieke reacties en dat is ook precies de bedoeling.
Welke tip heb je voor mensen die ook als camjo’er aan de slag willen?
Het draait in eerste instantie toch om interesse in mensen. Of je ziet waar het verhaal ligt. Dan kan de humor van iemand zijn, een passie of een zeker drama. Kijk ook naar het werk van andere camjo’ers, want daar leer je veel van. ‘Wij Moszkowicz’ bijvoorbeeld, dat zat heel goed in elkaar.