‘Vogels overlijden na koken met pannen Albert Heijn’
Ze beschouwde haar vier vogels als haar kindjes en nu zijn ze er niet meer. Nadat Cynthia Harms een portie zuurkool had opgebakken, vond ze de beestjes dood op de grond. Op Facebook schrijft ze in een bericht aan Albert Heijn dat de pannen van de spaaractie de oorzaak zijn.
„We hadden de pannen schoongemaakt voordat wij ze gingen gebruiken”, schrijft Harms in het bericht. „Wij zijn echte vogelliefhebbers, ze zitten bij ons gewoon in een grote boom in huis. Wij gingen zuurkool opbakken en mijn ogen begonnen enorm te branden. Ik vroeg aan mijn man of hij de afzuigkap hoger kon zetten. Een kwartier na het eten vielen mijn vogels dood op de grond. Oorzaak: teflonvergiftiging, terwijl ik heb gelezen dat het gebruik van teflon sinds 2015 verboden is.”
Harms twijfelde geen moment en heeft alle pannen die ze bij elkaar had gespaard weggegooid. „Als ik al enorme branderige ogen krijg en mijn vogels zijn overleden, dan zijn het wel enorme schadelijke pannen. Heb al mijn pannen weggegooid die ik bij jullie gespaard had. Ben enorm verdrietig, want het waren mijn kindjes. Ik wil de mensen waarschuwen: als je vogels heb, kijk alsjeblieft uit met die pannen. Ik krijg niet mijn kindjes terug, maar hoop wel dat mensen goed kijken of er teflon in zit, dat is echt schadelijk.”
Geschrokken
De verdrietige vrouw voegde later de tekst toe: „Iedereen bedankt voor de reacties. Albert Heijn heeft contact met mij opgenomen en ze hebben na mij vandaag meerdere klachten gehad. Zelfde klachten en vogels die zijn overleden. Ze gaan de koekenpan onderzoeken. Ze zijn hier ook van geschrokken en gaan onderzoek instellen.”
Menno van der Vlist, woordvoerder van Albert Heijn, betreurt de twee gevallen van overleden vogels. „We hebben contact gehad met vogelexperts en die waren niet verrast, omdat vogels heel gevoelig zijn voor dampen en je ze niet moet blootstellen aan activiteiten in de keuken. Dat neemt niet weg dat het erg vervelend is dat deze mensen hun geliefde huisdieren hebben verloren. We krijgen veel vragen van andere ongeruste mensen en diw stellen we gelijk gerust, want onze pannen zijn veilig voor mens en dier.”
Te scherpe messen
Het is niet de eerste keer dat Albert Heijn in opspraak komt vanwege spaaractieproducten. Zo regende het begin vorig jaar klachten van mensen die de bij elkaar gespaarde messen veel te scherp vonden. Op Facebook en Twitter verschenen verschillende foto’s van vingers met pleisters. „We willen dat mensen goede messen hebben, niet dat ze zich eraan verwonden”, reageerde de grootgrutter destijds.
Ook was er veel te doen om de set van vier kristalglazen, die klanten twee jaar geleden in ruil voor veertig zegels en 3 euro konden krijgen. Al snel klaagden consumenten dat de champagne-, whiskey- en wijnglazen niet van kristal waren. De repliek van Albert Heijn: „Het is zo dat kristalglas een gangbare benaming is voor dit type materiaal. Wij spraken dan ook met opzet over ‘kristalglas’ en niet over ‘kristal’ of ‘kristallen glazen’.” De Reclame Code Commissie trapte daar niet in en tikte de supermarktketen op de vingers. AH mocht niet langer reclame maken met de term kristalglazen.
Succes
Verder waren er natuurlijk de moestuintjes. Bij de een groeide er niets in, terwijl bij de ander het bakje juist te klein was voor al het groen dat uit de aarde naar boven kwam. En bij de vershouddozen klaagden mensen steen en been dat er te weinig beschikbaar waren. Al valt dan juist weer uit te leggen dat het een zeer succesvolle spaaractie was.