Prijzen tickets in één klap overzichtelijk
Een nieuwe vergelijkingssite wil een einde maken aan de ondoorzichtige markt van concertkaartjes.
Ticketprijzen die door handige handelaren een paar keer over de kop gaan. Zien dat je felbegeerde concertkaartje op sites als VakantieVeilingen en ActievandeDag plotseling veel minder kost dan jij hebt betaald… We kennen het allemaal wel, maar wat doen we eraan?
Doorzichtig maken
De ondoorzichtige markt van kaartjes voor concerten en evenementen doorzichtig maken, zo bedacht Lennard Kooy zich. Hij is de initiatiefnemer van TicketScout.nl, een vergelijkingssite van ticketprijzen die Kooy woensdag in de lucht brengt. Het doel van TicketScout: consumenten de mogelijkheid bieden op ieder moment en tegen de beste prijs kaartjes te kunnen kopen.
„Ik stoorde me al jaren aan het volstrekt onoverzichtelijke karakter van de ticketmarkt”, zegt Kooy. „Ik vroeg me af of ik een ticket wel op de juiste plek had gekocht. Als ik geen kaartje kon kopen omdat een concert was uitverkocht, dan zag ik vervolgens dat ik op zes of zeven andere plekken nog wel een ticket kon bestellen. Of dat je een kaartje voor het normale bedrag koopt en je vriendin erachter komt dat hij op een actiesite met 50 procent korting verkrijgbaar is.”
Met TicketScout zet Kooy alle aanbieders op een rij. Kun je via de normale weg bij Ticketmaster nog een kaartje kopen, dan komt deze met de vermelding daarvan bovenaan de rij. Vervolgens zie je wederverkopers en actiesites die kaarten voor hetzelfde evenement hebben, plus de prijs. Alle partijen zijn aan te klikken om een ticket te kunnen bestellen.
Aanbiedingen vinden
Degene die een kaartje koopt wordt door TicketScout niet doorbelast. Het platform verdient aan de site door een fee-constructie met de kaartverkopers. Vooral de mogelijkheid om meteen aanbiedingen te kunnen vinden, is voor de initiatiefnemer de toegevoegde waarde van zijn site. Overigens is TicketScout een onderdeel van Emesa, het moederbedrijf van VakantieVeilingen en ActievandeDag.
De concerten waar de kaartprijzen het meest over de kop gingen, waren die van Adele in Ziggo Dome, stelt Kooy. „Maar wat denk je van de Toppers. Voor die Arenaconcerten zijn tegelijkertijd kaartjes voor de normale prijs, duurdere tickets van doorverkopers en aantrekkelijk geprijsde kaartjes van actiesites te koop. Zoiets willen we in één klap duidelijk maken.”
Dit is wat het is
Verschillende politieke partijen hebben, ook in Metro, jarenlang geroepen dat handelaren in concertkaartjes nu toch echt keihard gaan worden aangepakt. Tot op de dag van vandaag is er van dit begrijpelijke voornemen amper iets terechtgekomen. Lennard Kooy: „Die overheidsdiscussie loopt inderdaad al lang. Het aanpakken is gewoon te moeilijk, dat zie ik ook in het buitenland. Daarom ook de vergelijkingssite. Dan zie je: dit is wat het is, daar moet je het mee doen en je kunt vervolgens zelf bepalen of je een kaartje koopt of niet.”