Tweede Kamer voor ‘hackwet’: wat houdt dat in?
De Kamer is in ruime meerderheid voor de omstreden ‘hackwet’, meldt De Telegraaf. Het kabinet wil de politie veel meer mogelijkheden bij digitale opsporing geven. Het parlement gaat daar dinsdag mee akkoord, maar eist wel scherper toezicht.
Tot dinsdag maakte die wet het mogelijk voor de politie om je telefoon te tappen of je auto te volgen, mits je van een misdrijf wordt verdacht. Nu is het mogelijk om ook apparaten van verdachten te hacken.
Pacemaker
De politie heeft door de wet de macht om op apparaten in te breken. Een telefoon of laptop is wat het eerste in je op komt, maar tegenwoordig zijn ontzettend veel apparaten met het internet verbonden. Denk aan horloges, auto’s en zelfs medische apparatuur zoals een pacemaker. In theorie is het nu al mogelijk dat hackers het hartritme van een pacemaker kunnen bepalen. Een eng idee, maar wel mogelijk, meldt de Volkskrant.
Sms’jes of telefoongesprekken zijn makkelijk te onderscheppen. Berichtendienst WhatsApp was tot voor kort ook makkelijk te volgen voor de politie, maar daar kwam met klokkenluider Snowden verandering in, meldt NOS. De berichtendienst scherpte de beveiliging flink aan. Zo sterk, dat WhatsApp nu zelfs niet eens meer ziet wat gebruikers versturen. Als de politie in mag breken op apparaten heeft het wel weer toegang tot die gegevens, en dat ziet het kabinet als iets positiefs.
Het gaat ver
Het kabinet acht het nodig om deze bevoegdheid toe te laten om terrorisme, kindermisbruik en cybercrime tegen te gaan. Maar het gaat behoorlijk ver. Als de politie je telefoon hackt, kunnen ze precies zien waar je bent, ze kunnen foto’s en video’s van je telefoon halen en zelfs je camera inschakelen.
Auto’s hacken
Voertuigen kunnen dus ook gehackt worden, en dat ziet de RAI Vereniging (Rijwiel & Automobiel Industrie) als een grote zorg. Volgens RAI Vereniging krijgen politie en justitie met deze nieuwe wet ook toegang tot data van auto’s. Een onbedoeld en ongewenst effect dat ook de deur opent voor criminelen en ernstige gevolgen voor de verkeersveiligheid kan hebben. Als de politie toegang heeft tot data, hebben hackers dat ook, waardoor ze toegang kunnen krijgen tot beveiliging en werking van auto’s.
RAI Vereniging heeft in een oproep de leden van de Tweede Kamer Commissie Veiligheid en Justitie (VenJ) en de Commissie Infrastructuur en Milieu (IenM) gevraagd om de wet op dit punt zodanig in te perken dat de hackbevoegdheid niet meer kan worden gebruikt voor voertuigen en de verkeersveiligheid niet in gevaar komt.
Kwetsbaarheden
Privacyorganisaties verzetten zicht fel tegen de wet die bekend is geworden als de ‘hackwet’. Ook Kamerleden, zelfs van regeringspartij PvdA, reageerden sceptisch.
Om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld de data van iemands laptop, heeft de overheid er belang bij om kwetsbaarheden in de beveiliging van systemen niet te melden of op te lossen, maar juist in stand te houden. Dat betekent dat bijvoorbeeld criminelen ook eenvoudiger misbruik kunnen maken van deze opening in de beveiliging en zo gevoelige informatie kunnen ontfutselen.