Els Anker
Els Anker Nieuws 11 dec 2016
Leestijd: 3 minuten

Hoera! ‘Bob’ is vijftien jaar

De landelijke verkeerscampagne Bob viert morgen zijn vijftiende verjaardag. Al jarenlang richt de actie zich op het voorkomen rijden onder invloed van alcohol, maar hoe effectief is het? Rijden mensen ook daadwerkelijk minder met drank op achter het stuur?

Het rijden onder invloed in het verkeer vormt een hardnekkig probleem voor de verkeersveiligheid: alcohol is één van de belangrijkste factoren in verkeersongevallen. Hoewel de cijfers de laatste decennia zijn afgenomen, wijzen recente cijfers van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) uit dat drankrijders nog steeds zorgen voor ca. 75 tot 140 verkeersdoden in Nederland.

Het oorspronkelijke idee voor de campagne is afkomstig uit 1995 van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). De Nederlandse variant werd in 2001 gelanceerd onder de slogan ‘Bob jij of Bob ik?’. De term werd in een kort tijdsbestek zo populair dat deze een officieel plekje kreeg in de Dikke Van Dale.

Halvering

De Bob-campagne werpt zijn vruchten af: in vijftien jaar is er sprake van meer dan een halvering van overtreders. Waar in 2002 nog 4 procent van de gecontroleerde automobilisten teveel alcohol had gedronken, daalde dit aantal in 2015 naar 1,7 procent. „De Bob-campagne is zeer effectief”, stelt Melanie Schultz-van Haegen van Infrastructuur en Milieu (VVD). „Sinds de introductie van de campagne zien we een sterke daling van het aantal overtredingen.” De halvering wordt echter niet alleen veroorzaakt door Bob: handhaving en educatie zijn belangrijke overheidspeilers om het percentage te laten dalen.

Toch rijden er jaarlijks nog tussen de 90.000 en 125.000 zware alcoholovertreders over de Nederlandse wegen. Naast handhaving en educatieve maatregelen zegde Schultz toe zich te blijven inzetten om het rijden onder invloed nog verder terug te dringen.

Misdrijf

Rijden onder invloed is vanwege de ernst van het feit geen overtreding maar een misdrijf. Drankrijders worden streng aangepakt. Bestuurders met alcohol op kunnen een boete verwachten van 300 tot 650 euro of een ontzegging van de rijbevoegdheid. Indien je binnen vijf jaar voor de tweede keer wordt veroordeeld met voor het rijden onder invloed met 1,3 promille of meer, moet je bovendien je rijbewijs inleveren. Als uit onderzoek blijkt dat iemand een alcoholverslaving heeft, wordt het rijbewijs ingetrokken.

Naast de straf van de rechter of het Openbaar Ministerie (OM) kan ook een verplichte cursus worden opgelegd (educatieve maatregel), die door de bestuurder zelf moeten worden betaald. De jaarlijkse kosten van de verkeersonveiligheid liggen op 12,5 miljard euro, waarvan naar schatting 0,8 tot 1,8 miljard euro wordt veroorzaakt door zware alcoholovertreders.

Hoe zit het ook alweer?

Zware alcoholovertreders zijn vaker man, tussen de dertig en veertig jaar oud, alleenstaand en laag opgeleid dan de gemiddelde bevolking. Voor beginnende bestuurders (korter dan vijf jaar je rijbewijs) geldt een limiet van 0,2 promille alcohol. Mannen bereiken dit percentage na het drinken van circa één glas alcohol, vrouwen al bij minder dan één glas. Ervaren bestuurders mogen niet meer deelnemen aan het verkeer vanaf een alcoholgehalte van 0,5 promille (ongeveer twee glazen alcohol binnen één uur). Per alcoholconsumptie duurt het ongeveer 1,5 uur voordat de alcohol is afgebroken.

Maandag 12 december lanceert de overheid de nieuwe campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’. De actie zal tot half maart duren en worden vertoond op televisie, radio, het internet en via attentieborden langs de weg. In het kader van Bobs ‘verjaardag’ worden er bovendien diverse activiteiten georganiseerd: zo gaat verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert middels vloggers op zoek naar de beste manieren om de Bob te belonen en heeft Veilig Verkeer Nederland een winactie.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.