100, 120, 130? We snappen het niet en doen maar wat
De verschillende maximumsnelheden op onze snelwegen zijn een bron van verwarring. ‘Tussen zo en zo laat, mag je zo hard, tenzij de spitsstrook open is. Dan mag je weer zo hard’. Er is vaak geen touw meer aan vast te knopen.
Velen hebben er al over geklaagd, maar er is nu ook keihard bewijs dat weggebruikers vaak maar wat aanklooien, omdat ze niet snappen hoe hard er nou eigenlijk gereden mag worden.
In de war
De Nationale Databank Wegverkeersgegevens heeft data beschikbaar waaruit blijkt dat weggebruikers weinig chocola kunnen maken van de variabele snelheden. Ongetwijfeld zullen velen van ons zeggen dat ‘zij het wel snappen’, maar alle anderen zijn toch echt geregeld in de war.
Enkele jaren geleden werd de maximumsnelheid op snelwegen verhoogd naar 130. Maar zo simpel is dat niet. Want er zijn nog allerlei uitzonderingen. ‘Tussen 6.00 en 19.00 uur mag je zo hard’, ‘als de spitsstrook open is, kun je zo hard rijden’.
De Databank heeft de gegevens verzameld van de gereden snelheden op de meest linker rijstrook in september en oktober van dit jaar. Op wegen waar je tussen 6.00 en 19.00 uur 100 moet rijden en daarna 130 (A4 en A2), gaat het allemaal nog wel. Bestuurders lijken hier vrij goed op de hoogte te zijn van de spelregels. Na 19.00 uur ‘s avonds gaat de snelheid inderdaad flink omhoog. Door de trajectcontrole wordt de 130 overigens niet vaak overschreden.
Nauwelijks verschil
Maar er zijn wegen waarop de snelheden verschillen tussen 120 en 130. Dat is op delen van de A1, A2, A6, A7, A9, A12, A15, A27 en A28 het geval. Daar is de maximumsnelheid tussen 6.00 en 19.00 uur 120 en daarbuiten 130. En dat verschil vinden we kennelijk te verwaarlozen, of we begrijpen de regels niet. Want uit de gegevens blijkt dat er nauwelijks een verschil is in gereden snelheden.
Op de A1, A6, A7 en A27 ligt de snelheid al voor 19.00 uur boven de 120 en stijgt die na 19.00 uur niet of nauwelijks. Dat laatste fenomeen is ook in de weekends te zien op alle 120/130-trajecten. Dan is er geen enkel verschil in de gereden snelheden vóór en na 19.00 uur.
„Het lijkt erop dat 120 of 130 in de beleving van weggebruikers zo’n subtiel verschil is, dat een fors deel van de verkeersdeelnemers zijn verstand op nul zet en maar ergens tussen 120 en 130 rijdt, ongeacht de op dat moment geldende snelheid”, schrijft Marthe Uenk van de Databank in haar blog.
Spitsstrook
Er is echter een nog veel lastigere categorie wegen. Bijvoorbeeld de A12 bij Zoetermeer en bij Veenendaal en de A1 bij Deventer. De regels zijn daar dat je tussen 6.00 en 19.00 uur 120 mag rijden en na 19.00 uur 130, mits de spitsstrook gesloten is. Want als de spitsstrook open is en er rijbaan bijkomt, mag je maar 100. Snappen we het nog?
We zullen de details weglaten, want dan is het niet meer te volgen. Maar de conclusie is simpel: hier snapt vrijwel niemand iets van de snelheidsregels. Op tijdstippen dat je zou verwachten dat de snelheid omhooggaat (omdat het mag), gaat die juist omlaag!
„Dit duidt erop dat een aantal weggebruikers het gewoon even niet meer snapt. De ‘logica’ van langzamer rijden juist als er een rijstrook bijkomt, zal ook niet door iedere weggebruiker worden begrepen. Die combinatie van de regels niet kennen en/of de regels onlogisch vinden leidt ertoe dat er nauwelijks nog een relatie is tussen de geldende maximumsnelheid en de daadwerkelijk gereden snelheid”, aldus Uenk.