Nog steeds de M, S en A kopen voor meer chocolade
Een kwart van de snoepende Nederlanders koopt nog weleens een bepaalde chocoladeletter omdat die misschien meer chocolade bevat. De M, de S en de A zijn daarbij het populairst.
„Dat is een fabel”, zegt Marry Jansen – Kin van warenhuisketen HEMA, dat woensdag de uitkomsten van een chocoladeletteronderzoek onder meer dan duizend Nederlanders presenteert. „Iedere letter bevat dezelfde hoeveelheid chocolade.”
Cadeautje
Geen Sinterklaasfeest zonder chocoladeletters, zo is de strekking van het onderzoek. Een derde van de Nederlanders had al van een letter gesnoept nog voordat de Goedheiligman in Maassluis zijn oude voeten aan wal zette. 97 procent van de ondervraagden vindt het leuk om een chocoladeletter cadeau te geven, maar er eentje voor onszelf kopen vinden we ook prima (63 procent).
Een vijfde van de ondervraagden grijpt vaak mis als het gaat om de juiste letter, traditioneel de eerste letter van de voornaam. Als die naam met een niet-veelvoorkomende letter begint, is het harder zoeken geblazen. Toch is de juiste letter de laatste jaren niet het belangrijkste, wel de favoriete smaak.
Voor 93 procent van de Nederlanders is de chocoladeletter onlosmakelijk met Sinterklaas verbonden. Mannen geven meer geld aan de zoetigheid uit dan vrouwen: mannen gemiddeld tussen de 6 en 10 euro, vrouwen tussen de 1 en 5 euro. Of de man al die letters dan ook aan de vrouw schenkt, vertelt het onderzoek niet.
VOF De Kunst zong al eens een liedje over de chocoladeletter I:
https://www.youtube.com/watch?v=wBHosxtYxMA